„Výsledky našeho průzkumu potvrzují, že se Češi snaží zboží zbytečně nepřeplácet a jejich cílem je co nejvíce ušetřit. Pokud se chystají koupit pračku, mikrovlnku nebo novou televizi, velmi pečlivě zkoumají, který obchod jim nabídne tu nejlepší cenu,” komentoval nákupní chování Čechů Roman Müller z Home Creditu.

Cenu pojištění či úvěru srovnává jen každý druhý

Bez podrobného porovnání cen Češi nekoupí především spotřební elektroniku – ceny zkoumá a srovnává 95 procent zákazníků. Devět z deseti lidí si obhlíží ceny, i pokud potřebují bílou elektroniku, tedy například mikrovlnku či mixér.

„Není překvapivé, že lidé daleko méně porovnávají ceny například u hraček nebo u oblečení. Pokud se vám v jednom obchodě velmi líbí jedna bunda, není pravděpodobné, že ji tam necháte jen proto, že u vedlejšího prodejce mají méně hezkou, ale levnější,“ doplnil Müller.

Především starší ročníky si ještě hlídají ceny jídla, u lidí nad 45 let tak činí sedm z deseti oslovených spotřebitelů.

Pečlivé srovnávání cenových podmínek se ale nevztahuje na finanční produkty. Jen každý druhý oslovený si je u různých poskytovatelů zjišťuje a porovnává.

Cena není všechno

Cena by ale neměla být jediným faktorem, který by měli mít zákazníci na zřeteli.

„Pokud lidé kupují notebook, nekoukají jen na peníze, ale srovnávají třeba velikost paměti, výkon procesoru nebo kvalitu grafické karty. Stejně tak by se měli chovat u výběru finančních produktů – sledovat nejen cenu, ale i další parametry. Je pro ně důležité podívat se na to, jaké nabízí doplňkové služby, zda je u produktu pojištění a podobně,“ upozornil Müller.

Přičemž právě finanční produkty je vhodné vybírat uvážlivě a vzít si čas na porovnání celkových podmínek jednotlivých společností.

Srovnávače i letáky

K porovnávání cen zboží, jak ukázal průzkum společnosti Home Credit, lidé využívají především různé on-line srovnávače cen, oblíbené jsou ale i klasické papírové letáky obchodů.

České cenové srovnávače využívá devět z deseti oslovených, zahraniční pak zhruba desetina lidí. Letáky, ať už papírovými či on-line, listují zhruba tři lidé z pěti.

Pokud zákazníci zboží nenajdou v on-line srovnávačích, obracejí se na webové stránky jednotlivých prodejců a zjišťují tak ceny hledaného zboží.

Každý třetí oslovený dokonce vyráží do ulic, aby si finanční podmínky prověřil přímo v kamenných prodejnách.