Prakticky každý školák druhého stupně a jeho vrstevník z víceletého gymnázia disponuje nějakou finanční částkou, kterou mu přispívají rodiče či babička s dědečkem. Děti dostávají peníze k narozeninám či Vánocům, ale také jako odměnu za dobré výsledky ve škole či pomoc s domácími pracemi. Mnohým přispějí rodiče, když je děti o peníze požádají.

Téměř tři pětiny starších dětí pak dostávají pravidelné kapesné. Vyplynulo to z průzkumu agentury Millward Brown pro Českou spořitelnu (ČS), ve kterém vyzpovídala téměř 1100 starších školáků.

Každý druhý s penězi nevyjde

Průzkum také ukázal, že polovina dětí neumí se svými penězi hospodařit a často se tak dostanou do situace, kdy s úsporami nevyjdou. Tři čtvrtiny dětí znají situaci, kdy všechno utratily, a přesto by si rády něco koupily.

„Přesně polovina školáků tuto situaci vyřešila v minulosti půjčkou. Čtvrtina se zadlužila dokonce opakovaně,“ upozornil Filip Hrubý z ČS. Většinou si podle něj děti půjčují od kamarádů. Zkušenost s tím má 68 procent z nich.

Pozitivní zprávou je, že téměř osm z deseti malých dlužníků nemělo problém včas půjčené peníze vrátit. Zbylá pětina však zažila opačnou situaci, každý třináctý dokonce opakovaně.

Dluhy naštěstí nejsou pro české děti běžným řešením, jak se s nedostatkem financí vypořádat, ukázal také průzkum. Pokud nemají zrovna naspořeno a touží si něco koupit, vyberou si čtyři z deseti školáků jinou, levnější alternativu.

Zhruba stejný počet se s rodiči domluví na spolufinancování. Každý osmý pak přemluví k nákupu rodiče. „Jen každé dvacáté dítě se rozhodne peníze postupně ušetřit,“ doplnil Hrubý.

Malí klienti bank

Téměř dvě pětiny starších školáků mají sjednaný běžný účet v bance. Nejvíce malých klientů bank žije v Severočeském kraji, kde běžný účet využívá téměř každý druhý školák. Naopak nejméně dětí s běžným účtem žije na Vysočině, pouze necelá třetina.

Každé sedmé dítě má zkušenosti i s výběrem z bankomatu, každé šesté si pak vyzkoušelo platbu kartou v obchodě. Platbu kartou na internetu už provádělo šest procent dětí. Nadpoloviční většina (53 procent) školáků má zkušenost pouze s hotovostí.