„Obchodníci naštěstí tyto situace řešit umí, a obzvlášť po Vánocích s nutností měnit zboží či vracet peníze určitě počítají,“ potvrzuje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Lidé po Štědrém dnu vracejí nejčastěji oblečení a elektroniku. Například v Datartu je možné vrátit zboží zdarma od 27. prosince do 6. ledna. „Ihned v prodejně jim vyměníme nevhodný dárek za jiné zboží, vystavíme dárkovou kartu nebo vrátíme peníze. Dárky mohou být vráceny v kterékoliv naší prodejně, nebo je lze zaslat na adresu centrálního skladu,“ říká mluvčí řetězce Iva Pavlousková.

Loni podle ní zákazníci nejčastěji vraceli mobilní telefony a malé kuchyňské spotřebiče, u kterých hraje důležitou roli barva a zákazníci nakonec často jen sáhli po jiném barevném provedení.

Stále více obchodníků umožňuje vrácení zboží v rámci standardního servisu zákazníkům.

V prodejnách sítě Expert Elektro mohou lidé využít třicetidenní lhůtu na vrácení peněz. Stále více obchodníků stejně jako největší maloobchodní řetězce, jako například Tesco, Lidl či Kaufland, umožňují vrácení zboží v rámci standardního servisu zákazníkům.

Jak je to s e-shopy

Jak ale odborníci upozorňují, výměnu či vrácení vánočních dárků by lidé neměli odkládat. „Vracet či měnit zboží je poměrně běžné, ale radíme jednat zavčas. Navíc toto právo neplatí všude a rozhodně není neomezené,“ varuje Zelený.

Právo vrátit zboží totiž zákon spotřebitelům přiznává jen ve vymezených případech, konkrétně pokud jsme nakoupili pomocí takzvané dálkové komunikace, tedy nejčastěji po internetu, nebo mimo prostory určené k podnikání, třeba na ulici.

Čtrnáctidenní lhůta, kterou občanský zákoník dává na rozmyšlenou, také může být v období kolem Vánoc nedostačující. Kdo nakupoval na internetu s předstihem, mohl se o výhodu zákonného nároku na vrácení dárku připravit.

„Řada e-shopů ale zákazníkům, kteří nakupují předem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku nebo až do konce ledna. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet,“ vysvětluje Zelený.

Lhůta na odstoupení od smlouvy běží až od převzetí věci. „Téměř vše můžete během čtrnáctidenní lhůty vybalit a vyzkoušet. Sdělením prodejci, že věc budete vracet, odstupujete od smlouvy. Na samotné vrácení zboží do obchodu máte od té chvíle dalších maximálně 14 dní,“ shrnuje právník.

Zboží se musí vrátit kompletní, pokud možno v původním obalu, nepoškozené, a i pokud nese stopy po vyzkoušení, právo zákazníka odstoupit od smlouvy tím nezaniká. Prodejce musí vrátit peníze do 14 dnů od odstoupení, ale zpravidla se tak děje rychleji.

Kamenné obchody

V kamenných obchodech zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu neplatí. Podmínky pro vrácení zboží má každý obchod své vlastní a je dobré se podle nich řídit při výběru obchodu, zvlášť pokud si nejste jisti, zda se s dárkem trefíte. Většinou je zapotřebí mít původní účtenku, někdy i obal a všechny visačky. Některé obchody vám vrátí peníze, jiné vám nabídnou jen výměnu zboží či poukázku na další nákup.

„Lhůty jsou také individuální, nejkratší začínají na 14 dnech nebo obchodník určí pevné datum, do kdy lze zboží koupené před Vánoci vrátit. Běžná lhůta bývá kolem jednoho měsíce, ale výjimkou nejsou ani ty delší. Konkrétní informace hledejte v prodejních a reklamačních řádech, na účtenkách, ale hlavně se už při nákupech ptejte, zda to půjde, za jakých podmínek a do kdy,“ radí Zelený.

Zboží lze i prodat

Prošvihli jste všechny lhůty na vrácení dárku nebo si z nabídky prodejce nic jiného nevyberete? Nezoufejte, ještě je tu jedna stále populárnější možnost. Povánoční výprodeje nedělají zdaleka jen obchody, ale čím dál častěji i domácnosti samy. Dárky se rozprodávají na inzertních či aukčních serverech nebo po sociálních sítích. „Příležitostný odprodej domácích přebytků není podnikáním a nemusí se nikam hlásit,“ dodává Zelený.