Vyplývá to z průzkumu společnosti Equa bank, ve kterém se 90 procent lidí přiznalo k tomu, že prodávají či nakupují již použité zboží. Nejvíce Češi prodávají vlastní použité věci (93 procent).

Láká hlavně cena

Více než polovinu lidí k nákupu přesvědčí nízká cena zboží, přičemž za jeden nákup utratí nejčastěji do 500 korun. Každý druhý oslovený soudí, že se mu nevyplatí koupit novou věc a raději sáhne po použité. Pro dvě pětiny je pak hlavním důvodem nedostupnost daného zboží na trhu s novými výrobky.

Naopak prodávající většinou jen nechtějí použité věci vyhodit, pokud mohou ještě někomu sloužit, nebo potřebují uvolnit místo. Pětina Čechů se ráda takto zbaví i nevhodných darů.

Z výzkumu také vyplynulo, že Češi za nejvýhodnější považují nákupy z druhé ruky pro děti, a to jak oblečení, tak i sportovního vybavení. Toto zboží se podle více než dvou pětin dotázaných nevyplatí kupovat nové.

„V oblasti dětského oblečení byl trh použitého zboží vždy silný. Lidé nechtějí peníze vydávat za věci, které užijí jenom krátkou dobu. V tomto ohledu jsou Češi velmi uvážlivým a spořivým národem,“ uvedl Jakub Pavel z Equa bank a dodal: „Toto spotřebitelské chování máme částečně historicky zakořeněné, stejně jako nákupy přes inzeráty.“

Oblečení vede

Více než polovinu (55 procent) kupovaného použitého zboží tvoří oblečení.  Češi smýšlejí podobně jako Britové nebo Kanaďané, kde průzkumy rovněž ukazují na největší oblibu nákupů z druhé ruky zejména u oblečení. V těsném závěsu následují výrobky do domácnosti (43 procent).

Nejoblíbenějším prodejním a nákupním portálem na internetu je Aukro.cz, které používá třetina respondentů. Stejný počet zboží prodává prostřednictvím inzerátů.

Naopak novodobé mobilní aplikace sice sází na uživatelskou přívětivost a jednoduché ovládání, ale cestu k nim si našlo zatím pouze 17 procent lidí.

Nakupovat je možné i přímo přes sociální sítě, na kterých vznikly prodejní skupiny zaměřené na nejrůznější druhy zboží. Dle dostupných výzkumů však většina uživatelů sociálních sítí tyto skupiny vnímá spíš jako určité katalogy, kde si zboží vyberou a nakoupí jinde.