Část novely zákona o platebním styku, která bankám ukládá za povinnost umožnit klientům změnu banky, a to jedinou návštěvou na pobočce nové banky, začala platit od 1. března 2017.

Doposud totiž tuto změnu, bez složitého papírování, navíc s možností nechat si přenastavit trvalé příkazy a inkasa, banky v rámci tzv. kodexu mobility umožňovaly dobrovolně.

Pro klienty bank, kteří se rozhodli či stále rozhodují ukončit smlouvu u své stávající hlavní banky a přejít k jiné, se tento přechod podstatně zjednodušil.

Přechod je složitý, domnívají se klienti

Podle loňského průzkumu Air Bank více než dvě pětiny lidí o změně své hlavní banky uvažují. Ovšem ne každý, kdo má přechod k jiné bance v plánu, ho nakonec uskuteční. Hlavním důvodem jsou obavy z toho, že celý proces je příliš složitý a zdlouhavý.

Změnit banku je přitom velmi jednoduché díky kodexu mobility, který platí již od roku 2009. Přesto ale většina Čechů o této možnosti stále neví. „Z našeho průzkumu vyplynulo, že jen 10 procent lidí, kteří uvažují o změně banky, se s pojmem kodex mobility už někdy setkalo. Když jsme jim ale vysvětlili, o co se jedná, pak by tuto možnost využilo dokonce 80 procent z nich,“ uvedl Tomáš Motl z Air Bank.

S využitím kodexu můžete přejít z jedné banky do druhé i se všemi trvalými příkazy či inkasy. Stačí k tomu jediná návštěva nové banky, která účet převede a zařídí i zrušení účtu u staré banky. Tam už klient nemusí vůbec chodit.

Zákon navíc celý proces změny banky od března zrychluje, a to z 15 na 13 pracovních dní.