Přinášíme tedy někoílik rad a tipů, jak se nepoctivým poradcům vyhnout a jak být imunní vůči jejich nekalým praktikám.

Pozor na přepojišťování

Nepoctiví poradci se často zaměřují na oblast životního pojištění. Lidé si ho sjednávají na delší dobu, nejedná se tedy o krátkodobý produkt jen na pár let. Přesto se můžete setkat s tím, že vám poradce doporučí smlouvu vypovědět a sjedná vám novou pojistku. V takovém případě se jedná o tzv. přepojišťování a klient zpravidla prodělá.

Nová smlouva totiž bude opět zatížena počátečními poplatky a při předčasném ukončení životního pojištění je nutné dodanit případné daňové odpočty. Dodanění se lze vyhnout, pokud si veškeré finanční prostředky ze staré smlouvy o životním pojištění necháte převést na novou smlouvu.

Dejte na doporučení

Abyste se vyvarovali případného zklamání, rozhodně se vám vyplatí poptat se svých známých na jejich zkušenosti s finančními poradci, případně požádat o kontakt na někoho spolehlivého.

„Lze doporučit, aby se lidé orientovali podle zkušeností svých přátel a známých. Nejlepší vizitkou poradce je doporučení spokojených klientů,“ upozornil Miloslav Kufa z finanční skupiny Ramfin.

I z průzkumu Wüstenrot vyplynulo, že více než polovina respondentů si vybrala finančního poradce přímo na základě osobní reference svých příbuzných či známých.

Nechte si čas na rozmyšlenou

Společným znakem nekalých praktik ve všech oborech je snaha dostat klienta nebo zákazníka pod tlak a donutit ho tak k podpisu smlouvy či k nevýhodné koupi.

Nechte si proto po předložení smlouvy dostatečný čas na rozmyšlenou a rozhodně si prostudujte pojistné podmínky. Též se nerozhodujte pouze podle jedné nabídky a nechte si vypracovat několik konkurenčních návrhů.

V žádném případě nic nepodepisujte na první schůzce. Pokud už jste tak ale učinili, nezapomeňte, že pojistnou smlouvu je možné do dvou měsíců vypovědět bez velké finanční ztráty.

 Životní pojištění není spořicí produkt

„Jedním z velkých omylů je prezentovat životní pojištění jako spořicí produkt. V této souvislosti hovoříme o takzvaném missellingu, což je zprostředkování nevhodných pojistných produktů, jež jsou atraktivní hlavně z hlediska provize,“ upozornil Michael Pokiser z Ramfin.

Česká národní banka již dokonce některým společnostem udělila pokuty za to, že investiční životní pojištění nabízely jako spoření.

Telefonát kvůli kontrole pojistných smluv

Někteří zprostředkovatelé finančních produktů se před časem snažili oslovovat klienty zaštiťujíce se údajným pověřením České asociace pojišťoven ke kontrole pojistných smluv. Podobnou praktiku se pokoušeli aplikovat i zástupci dodavatelů energií.

„Takový postup už je daleko za hranou etiky a minimálně na hraně zákona. Opět platí, že pokud byl klient osloven někým neznámým bez referencí, měl by být ostražitý a případně si vše ověřit na infolince své pojišťovny,“ upozornil Roman Outrata z Ramfin.