„Mezi hlavní doporučení patří nehledět pouze na základní cenu inzerovaného zboží, neplatit předem, ověřit si informace o e-shopu z více zdrojů a věnovat pozornost obchodním podmínkám,“ uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Využijte cenové srovnávače

Rozdíly v cenách u stejného zboží se v jednotlivých e-shopech mnohdy liší nejen o desítky, ale i stovky a dokonce i tisíce korun. Proto by vaše první kroky měly zamířit k některému z cenových srovnávačů, kde získáte potřebný přehled o aktuálních cenách požadovaného zboží.

Cenové srovnávače na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů. Ovšem ne vždy jsou v konkrétním srovnávači zahrnuty všechny a ne vždy je nejvýhodnější koupě umístěna hned nahoře.

Cena navíc nic nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti, které mohou konečnou částku ovlivnit, resp. výrazně navýšit. Například místo obvyklého poštovného, které se u drobné elektroniky pohybuje kolem sto korun, po vás obchodník může chtít dvojnásobek a k tomu různé poplatky - třeba další desítky korun za dobírku. A když se pak vrátíte k prvnímu srovnání cen, možná zjistíte, že obchod, v němž bylo zboží o 150 korun dražší, nabízí doručení zdarma.

Zboží skladem není na skladě

Druhým častým problémem je termín dodání zboží. „Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí zákazníka informuje, že zboží skladem v jeho řeči znamená, že jej má očekávat nejdříve za 14 dní. Pokud s nákupem pospícháte, je dobré si před objednáním potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení,“ doporučil Zelený.

To, že je web v českém jazyce, ještě neznamená, že ho nemůže provozovat někdo z Polska, Slovenska či Maďarska. Díky různým spedičním společnostem nebo distribučním skladům umí konkurovat i tuzemským e-shopům. Na právech českých zákazníků se teoreticky nic nemění, ovšem v případě, že se zboží z nějakého důvodu rozhodnete vrátit, počítejte s podstatně vyšším poštovným za zboží odesílané do zahraničí. Rozhodně se vyplatí zjistit si předem, kde se e-shop reálně nachází a odkud bude posílat zboží.

I dobré recenze si ověřte

Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze. Je však třeba k nim přistupovat kriticky. Nikdo vám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web sám nenapsal nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará.

Řada recenzí se navíc bude týkat třeba jen otázky rychlosti nákupu, doručení a toho, zda zboží bylo v pořádku. Jak ale obchod vyřizuje reklamace poté, co ho ohodnotíte plusem ve srovnávači?

„Databázi spotřebitelských zkušeností, i to, jestli jednotliví obchodníci řeší dobrovolně stížnosti spotřebitelů, nebo radši dělají mrtvé brouky, můžete zjistit na www.VaseStiznosti.cz. Provozujeme také službu ověření e-shopů, která usnadňuje orientaci a hledání důležitých údajů. Najdete ji na stránce www.dtest.cz/eshopy,“ doporučil Zelený.