Podle průzkumu dvě třetiny Čechů někdy v životě využily služeb poradce. Pětina respondentů spoléhá na služby zaměstnance jedné konkrétní instituce, třetina pak využívá poradce, kteří mají ve svém portfoliu produkty více finančních institucí.

Se svým finančním poradcem jsou spokojeny tři čtvrtiny lidí, přičemž nejméně se k této možnosti přiklonili vysokoškoláci. Necelá pětina lidí popisuje své zkušenosti s poradci a jejich odborností jako průměrné. Ryze negativně se vyjádřilo jen sedm lidí ze sta.

Přísnější podmínky jsou třeba

I přesto, že s poradci mají Češi převážně pozitivní zkušenosti, více než tři čtvrtiny se domnívají, že činnost finančních poradců je třeba dále regulovat a zpřísňovat její podmínky.

Ve věkové skupině 45 až 53 let se k většímu dohledu kloní dokonce čtyři lidé z pěti.

„Novela zákona o spotřebitelském úvěru zavádí mimo jiné i speciální profesní zkoušky pro finanční poradce a zprostředkovatele úvěrů. Žadatelé o půjčku tak budou mít jistotu, že se dostanou do rukou jen vyškoleným odborníkům, kteří jim nabídnou kvalitní služby,“ upozornila Věra Slaninová z Wüstenrot.

Na pobočku chodí starší generace, mladí volí internet

Každý druhý dotázaný si nejčastěji sjednává finanční produkty tradičně v kamenných pobočkách bank, spořitelen či pojišťoven. Jedná se hlavně o lidí ve věku nad 60 let (téměř téměř tři pětiny z nich) a lidi se základním vzděláním (sedm z deseti oslovených). Nejméně si pro finanční produkt do banky přijdou vysokoškoláci (46 procent).

Vyřízení záležitosti na webu dané instituce volil každý devátý dotázaný. Nejčastěji jsou to příslušníci nejmladší generace, kteří mají logicky k počítačům a internetu nejblíže. Nejméně tuto možnost volili starší respondenti ve věku 54-65 let.

Lidé dají hlavně na osobní doporučení

Více než polovina respondentů si vybrala finančního poradce přímo na základě osobní reference svých příbuzných či známých. Na doporučení dají především mladí lidé a lidé s vysokoškolským vzděláním.

„Lidé si své zkušenosti sdělují, ať už negativní, nebo pozitivní. Osobní doporučení je tak jednou z nejlepších vizitek pro finančního poradce a zároveň zárukou pro dalšího klienta, že se mu dostane špičkových služeb,“ dodala Slaninová.

Necelé čtvrtině lidí byl prý poradce přidělen přímo finanční institucí. Každého šestého respondenta oslovil finanční poradce sám.