Ukázal to průzkum agentury NMS pro společnost Golden Gate CZ mezi tisícovkou Čechů.

9 z 10 Čechů na investici do nemovitosti nemá

Za jednoznačně nejvýhodnější způsob investice a zhodnocení peněz jsou mezi Čechy považovány nemovitosti, uvedla je téměř polovina dotázaných. Přes 90 procent lidí však sdělilo, že si koupi bytu nebo domu coby investici vlastně nemůže dovolit.

Druhé místo žebříčku výhodných investic obsadily drahé kovy, zmínil je každý šestý až sedmý Čech. Častěji to byli lidé, kteří do drahých kovů již investují. Fyzicky je však vlastní v jakékoli podobě pouze pět lidí ze sta.

Třetí nejvýhodnější investicí jsou podle respondentů akcie, dluhopisy a podílové fondy s 13 procenty. Stejné množství lidí do nich také opravdu investuje.

Stavební spoření považuje za výhodné devět procent respondentů, přičemž tímto způsobem spoří trojnásobek Čechů – jako svůj spořicí produkt je uvedla třetina dotázaných.

„Nevýhodné“ penzijko má každý druhý

Penzijní připojištění považuje za výhodné jen sedm procent lidí, ale až polovina respondentů průzkumu toto spoření reálně využívá. Častěji jsou to lidé v předdůchodovém věku od 55 do 64 let.

Spořicí účet je výhodný jen pro šest procent Čechů, častěji pak ženy. Nicméně spoří na něm ale dvě pětiny lidí.

„Průzkum ukázal, jak výrazný je u nás rozpor ve vnímání výhodnosti spoření a reálného výběru spořicích produktů. Konzervativní způsoby spoření, jako je stavebko nebo spořicí účet, samozřejmě ještě dobíhají z minulosti. Přesto z těchto dat vyplývá i to, že si Češi uvědomují zásadní proměny finančního trhu a začínají přemýšlet jinak,“ uvedl Vladimír Brůna z Golden Gate CZ .

Češi nejčastěji ukládají 500 až 2000 korun

Největší podíl lidí, více než dvě pětiny, si spoří mezi pětistovkou a dvěma tisíci korunami měsíčně. Více než tři tisíce korun si častěji každý měsíc odloží lidé, kteří se ve spořicích a investičních produktech alespoň trochu orientují. Více než pět tisíc korun měsíčně spoří častěji muži než ženy.

Částku do 500 korun častěji ukládají lidé, kteří si spoří hlavně na důchod a častěji ženy než muži. Obvykle jsou to ti, kteří se v produktech vůbec neorientují a za hlavní účel spoření považují důchod.

Za informacemi nejčastěji na internet

Češi si informace o spořicích či investičních produktech nejčastěji vyhledávají sami na internetu, uvedly to dvě pětiny oslovených. Přibližně čtvrtina pak důvěřuje bance či investiční společnosti nebo hledá radu u přátel.

Stejný podíl, 23 procent, si však informace vůbec nevyhledává. Jsou to častěji lidé, kteří nemají dostatek financí na investice a vyhledávání takových informací pro ně nemá příliš význam.