Na Slovensku už od nového roku nepoužívají běžnou dálniční známku, ale elektronickou vinětu. Tu lze koupit na čerpacích stanicích u dálnic, na webu eznamka.sk nebo v ÚAMK. Na Slovensku se také zpřísnily pokuty za rychlou jízdu, jízdu pod vlivem alkoholu, jiných návykových látek a podobně.

Chodec nebo cyklista pohybující se po neosvětlené komunikaci nebo po komunikaci mimo zastavěná území za snížené viditelnosti musí mít na Slovensku na sobě nějaký reflexní prvek. Reflexní vesta je povinná pro každého, kdo vystupuje při mimořádné události z motorového vozidla, a to ve dne i v noci.

Cesta k moři po silnici v létě podraží

Sankce za porušení tohoto pravidla je 50 až 150 eur (asi 1350 Kč až 4060 Kč). Navigace nebo podobný přístroj nesmí být umístěn na čelním skle v zorném poli řidiče.

Bez reflexní vesty hrozí vysoká pokuta

V Rakousku je nutné dát si pozor na dodržování bezpečné vzdálenosti, vytvoření průjezdu pro vozidla integrovaného záchranného systému (sanitky a hasiče) v koloně a povinnost reflexní vesty pro řidiče (pro ostatní členy osádky vozu se doporučuje).

„Nejen za tyto přestupky vám hrozí vysoká pokuta až 2180 eur. Ještě vyšší sankce je za špatný technický stav vozu, tam policie rovnou odebírá registrační značku a ukládá pokutu až do výše 5000 eur. Stejná pokuta vám hrozí za špatně upevněný náklad či nepřipoutané dítě v dětské sedačce,“ upozorňuje mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

V Rakousku je také zakázáno mít v autě umístěné tzv. on board kamery. Lékárnička je povinná i pro motorkáře a musí být v obalu, který zabrání vniknutí nečistot.

Na podstatnou změnu by se měli připravit řidiči kuřáci, kteří letos míří do Itálie. Nově tam platí zákaz kouření ve vozidle převážejícím děti do 12 let nebo těhotné ženy. Pokuta za tento přestupek je vysoká od 500 až po 5000 eur.

Do každého státu si musíme vybavit vozidlo jinak Petr Vomáčka, ÚAMK

Děti cestující ve vozidlech registrovaných v zahraničí musí být zajištěny v souladu s právními předpisy platnými v zemi původu. Reflexní vesta je povinná pro každého, kdo vystupuje z motorového vozidla během mimořádné události. Toto nařízení neplatí pro motocykly. Cyklista, který jede po komunikaci za snížené viditelnosti nebo v tunelu, musí mít v Itálii oblečenu reflexní vestu.

V Itálii je benzín drahý

„Také se jedná o jednu z nejdražších zemí z pohledu pohonných hmot a cen mýtného. Vždyť jeden litr vás vyjde v průměru o devět korun dráže než například u nás nebo v Rakousku a průměrná cena mýtného za 100 ujetých kilometrů je sedm eur,“ říká o Itálii Petr Vomáčka.

Před dovozem pohonných hmot do Itálie ale varuje. „Můžete tam totiž dovézt jen 10 litrů v homologovaném kanystru, a pokud toto pravidlo porušíte, hrozí vám sankce přes 7700 eur a trest odnětí svobody,“ dodává Vomáčka.

Pokud jedete do Itálie s jízdními koly a máte je na tažném zařízení nebo na držáku za karavanem, musíte mít šrafovanou desku o rozměrech 50 x 50 cm. Tuto desku seženete na drtivé většině čerpacích stanic po cestě do Itálie nebo v Itálii. Za absenci vám může hrozit pokuta až 335 eur.

Ceny pohonných hmot ve vybraných evropských destinacích
Země
Natural 95 (v Kč)Nafta (v Kč)Tolerance alkoholu
Maďarsko30,1029,58 0
Slovensko32,9928,12 0
Polsko26,5424,34
0,2
Rakousko30,8328,12
0,49*
Německo36,7729,47
0,5*
Francie37,3233,26
0,5*
Itálie42,4537,59
0,5*
Slovinsko32,9929,47
0,5*
Chorvatsko31,9728,840,5*
Zdroj: ÚAMK; *) neplatí pro profesionální řidiče, či čerstvé držitele řidičáku a mladé řidiče; údaje k 16. červnu 2016

V Chorvatsku nesmí děti mladší 12 let cestovat na předních sedadlech. Výjimkou jsou děti do dvou let umístěné ve „vajíčku“ a s vypnutým airbagem. Na motocyklu či mopedu není povoleno přepravovat děti do 12 let vůbec. Vozidla s přívěsem musí mít dva trojúhelníky. Reflexní vesta je povinná jen pro řidiče motorového vozidla.

Ve Francii nově platí zákaz používání sluchátek a handsfree sady do ucha při řízení dopravního prostředku, ať už se jedná o jízdní kolo, motocykl nebo osobní automobil.

Další změnou je zavedení nízkoemisní zóny v Paříži. Ta začne platit od 1. července a do této zóny nebudou moci vjet vozidla s emisní třídou Euro 2 a nižší, a to od pondělí do pátku od 8 do 20 hodin. Pokuta za vjezd přes zákaz je stanovena od 35 do 78 eur, vybírat se ale začne až od 1. září.

Řidiči musí mít u sebe alcotester, ale pokud ho během policejní silniční kontroly nemohou ukázat, žádná pokuta jim nebude podle ÚAMK uložena. Dítě do 10 let nesmí cestovat na předním sedadle, pokud jsou zadní sedadla volná. Reflexní vesta je povinná pro každého v dopravním prostředku, jinak hrozí sankce 90 až 750 eur.

V další oblíbené destinaci, Bulharsku, musí být všechna vozidla, kromě motocyklů, vybavena hasicím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro každého, kdo vystupuje z vozidla během mimořádné události, a to i pro motorkáře.

V Maďarsku například u dodělávaných světel pro denní svícení musí svítit zadní obrysová světla. Svícení je povinné mimo města a všechny žárovky musí být provozuschopné. Chodec, cyklista nebo člen osádky vozidla pohybující se po komunikaci za snížené viditelnosti musí mít na sobě oblečenu reflexní vestu.

V Německu, které je pro Čechy jednou z hlavních tranzitních zemí, je reflexní vesta povinná jen pro řidiče vozidel registrovaných v Německu. V německých městech byly v minulých letech zaváděny nízkoemisní zóny a je tedy nutné mít nízkoemisní plaketu.

Při návštěvě Polska mějte na paměti, že chodec, cyklista nebo člen osádky vozidla pohybující se po komunikaci za snížené viditelnosti musí mít na sobě oblečenu reflexní vestu. V autě by také neměl chybět hasicí přístroj.

Stejně tak v Řecku. Řekové vedle toho netolerují při jízdě hands free sadu do ucha. Na Kypru nesmí být děti do pěti let za žádných okolností přepravovány na předním sedadle spolujezdce. Zakázána je zde pro řidiče konzumace jídla a pití při řízení vozidla. Každé vozidlo musí mít v povinné výbavě dva výstražné trojúhelníky.

Ve Slovinsku je reflexní vesta povinná pro každého, kdo vystupuje při mimořádné události z motorového vozidla. Jinak hrozí sankce 40 eur.

Pro motoristy ve Španělsku jsou povolena GPS zařízení, ale jakékoli jiné obrazovky, které by mohly rozptylovat pozornost řidiče – televize, DVD přístroje, atd. – jsou zakázány. Řidič mající dioptrické brýle nebo kontaktní čočky, musí mít s sebou ještě jedny jako náhradní. Reflexní vesta není povinná u osobních vozidel registrovaných mimo španělské území.

Z dalších zemí například ve Švédsku všechna dvoustopá vozidla, která zastavila v noci, včetně úsvitu a soumraku a za špatného počasí, musí mít zapnuta obrysová světla nebo v případě poruchy obrysových světel výstražná světla. Doporučuje se vozit reflexní vestu pro každého ve vozidle a hasicí přístroj.

Ve Švýcarsku zase pokaždé, když vozidlo musí počkat nějakou dobu, například před železničním přejezdem, musí být použita obrysová světla.

 Jaké pokuty hrozí při překročení rychlosti na dálnici
Země
povolená rychlost na dálnicisankce při překročení
Francie130 km/h68 až 1500 eur a body od 1 do 6, zákaz řízení na 3 roky u překročení o více než 30 km/h
Chorvatsko130 km/h500 až 7000 HRK a až 3 body při překročení o více než 50 km/h
Itálie130 km/h41 až 4382 eur, 5 a 10 bodů + 1 až 12 měsíců zákaz řízení vždy u závažných přestupků
Maďarsko130 km/h30 000 až 300 000 HUF
Německodoporučená 130 km/h10 až 600 eur a 1 až 4 body + 1 až 3 měsíce zákaz činnosti podle závažnosti přestupku
Rakousko130 km/h20 až 2180 eur, zákaz řízení až na 2 týdny
Slovensko 130 km/h150 až 800 eur a až 3 roky zákaz řízení
Zdroj: ÚAMK

V povinné výbavě jsou rozdíly

Podle Petra Vomáčky z ÚAMK se nyní policisté v cizině zaměřují hlavně na dodržování rychlostních limitů, jízdu pod vlivem alkoholu a dalších návykových látek, bezpečnou vzdálenost, technický stav vozidla, anebo špatné parkování.

Často si řidič myslí, že mu stačí povinná výbava, jako je v ČR, a argumentují to buď Vídeňskou, nebo Ženevskou úmluvou.

„Problém je ten, že tyto úmluvy se zmiňují jen o technické výbavě vozidla, nikoliv o povinné výbavě. Tudíž do každého státu si musíme vybavit vozidlo jinak. Například reflexní vesty pro každého jsou povinné v Itálii, Francii, Slovinsku, Maďarsku, nově i v Polsku a za jistých okolností na Slovensku a u nás. Hasicí přístroj je zase vyžadován v Polsku, na Ukrajině nebo v Řecku,“ shrnuje Vomáčka.

V Rakousku se mírně zvýšily ceny dálničních známek (například desetidenní podražila o deset centů na 8,80 eura (asi 240 Kč), změna výběru mýtného je v Itálii.

„Tam se tamní správa rozhodla, že nasadí více bezobslužných mýtných platebních terminálů. Bohužel tento krok odnášejí řidiči. V koloně například z tohoto důvodu mohou řidiči ztratit i tři hodiny před poslední mýtnicí na brennerské dálnici před Brennerským průsmykem ve směru do ČR,“ poznamenává Vomáčka.

Pokud nemáte dálniční známku v Rakousku, hrozí řidiči osobního vozidla pokuta 120 eur a řidiči motocyklu 65 eur. Ve Švýcarsku je za absenci dálniční známky pokuta 200 švýcarských franků. Ve Slovinsku jsou pokuty ještě vyšší. Tam zaplatíte 300 až 800 eur, ale pokud zaplatíte na místě nebo do osmi dní, je částka snížena až o 50 procent. Ty samé pokuty pak hrozí i za to, že máte vylepenu starou neplatnou dálniční známku. Pozor na to a raději ji po platnosti ihned odstraňte. „Takový suvenýr vás totiž může vyjít draho,“ dodává Vomáčka.