Obrat tzv. e-commerce za rok 2015 dosáhl částky 80 miliard korun, což znamená meziroční nárůst o 20 procent. „V porovnání s evropským nákupním průměrem, který v současnosti činí 53 procent, ale lehce zaostáváme. Šampióny e-nákupů jsou Angličané (81 procent) a Dánové (79 procent),“ vyplývá z analýzy Česko v datech agentury Dark Side.

Nakupování přes internet je v Česku přibližně stejně oblíbené mezi muži i ženami. Podle ČSÚ využívá internet pro nákupy 42,6 procenta českých mužů nad 16 let, u žen je to jen o trochu méně – 41,2 procenta. Za nákupy však muži utratí více peněz.

„Muži častěji zboží na internetu vybírají. Naopak ženy dopředu vědí, co chtějí koupit, pokud hledají, tak se jedná zpravidla o dárek. Pro muže je častěji důležitá značka a parametry, pro ženy sleva a vzhled produktu,“ říká Michal Buzek, vedoucí analytického oddělení Seznam.cz.

Podle něj mladí do 25 let méně reagují na slevy a dají více na vzhled a dobré recenze. Naopak na základě slevy nakupují častěji lidé s nižším vzděláním. Ti vzdělanější se zase nechávají více ovlivnit parametry produktu.

Typický zákazník: mladý vysokoškolák

Rostoucí obliba nákupů e-commerce již dovoluje sestavit i obraz typického zákazníka. Je jím vysokoškolsky vzdělaný muž ve věku 25–34 let. Nakupuje zboží z ČR a nechává si je posílat na dobírku. Nejčastěji nakupuje obuv, oblečení a módní doplňky, ze služeb vstupenky na kulturní nebo sportovní akce. Takto nakupuje přibližně čtyřikrát až osmkrát do roka a ročně utratí mezi 11 204 a 56 tisíci korunami, uvádí analýza Česko v datech.

Vedle vysokoškolsky vzdělaných lidí přes internet nakupují často i ženy na rodičovské dovolené. Nejméně nákupuchtivých najdeme mezi seniory ve věkové kategorii 65 (jen osm procent).

Z hlediska sortimentu na internetu nejraději nakupujeme zboží z kategorie dům, byt, zahrada, následují telefony a navigace a na třetím místě jsou domácí spotřebiče.

Při detailnějším rozboru konkrétních produktů nejvíce nakupujeme mobilní telefony. Popularita jednotlivých druhů zboží je samozřejmě ovlivněna i ročním obdobím, kolem Vánoc jsou na internetu nejprodávanější hračky, na podzim či na jaře zase motoristické příslušenství (zejména zimní či letní pneumatiky).

Prodej na síti nezná hranice

Co se týče přepravy zboží, e-shopy pro ně volí převážně outsourcovaná výdejní místa zavedených přepravních společností (více než 60 procent z nich). S rychlostí přepravy na tom české e-shopy nejsou špatně – 60 procent zvládá doručení do druhého dne, 20 procent do 48 hodin a 20 procent z nich dokonce v den přijetí objednávky.

Úplného vymizení klasických obchodů se zřejmě bát nemusíme, internet ale bude podle expertů v našem nákupním chování hrát čím dál větší roli. Tzv. epodnikatelé a firmy oceňují u této formy prodeje především možnost snadno pronikat na zahraniční trhy. Svoji budoucnost v tom vidí plných 40 procent podnikatelů e-commerce,“ uvádí Jan Jaroš, generální ředitel společnosti Unicorn Systems.

I v internetovém obchodě je však co zlepšovat, upozorňují experti. Tyto e-shopy podle nich nevěnují dostatečnou pozornost právní regulaci a právní oblast své činnosti často podceňují.

Jen v loňském roce jim uložila Česká obchodní inspekce (ČOI) více než 800 pokut v celkové výši přesahující čtyři milióny korun, přičemž jedním z nejběžnějších porušení bylo porušování práv spotřebitelů z vad zboží a nezapracování úprav nového občanského zákoníku do obchodních podmínek e-shopů.

V prvním letošním čtvrtletí pak zjistila ČOI nedostatky v 83 procentech z nich, což je o tři procentní body meziročně víc. Inspektoři za to uložili provozovatelům e-shopů 293 pokut, v úhrnu za 1,6 miliónu korun.

„Při zlepšování podmínek podnikání však nelze zapomínat ani na ochranu kupujících před samotnými prodejci, s čímž budou vždy spojeny určité povinnosti pro e-shopy,“ upozorňuje Matúš Tutko, právník z advokátní kanceláře Ambruz & Dark Deloitte Legal.

„V oblasti elektronického obchodování přetrvávají nadále nedostatky spočívající zejména v klamavém jednání, kdy provozovatelé používají nepravdivou informaci, která může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.