Důvod například u tachometrů je prostý. Většina okradených nejde do soudní pře, a když už ano, tak podvodníci se z toho vykroutí právní chytristikou. Prodejci obvykle nelze dokázat, že věděl o tom, že tachometr je stočený, či stočení sám inicioval za účelem toho, aby se obohatil.

„Případy reklamací zakoupených ojetin většinou skončí buď mimosoudní dohodou, třeba o slevě, nebo zkrátka neuznáním oprávněnosti reklamace. Soudní spor je totiž často vzhledem k průměrné ceně ojetého vozidla kolem 150 tisíc korun a vzhledem k nejistému výsledku neefektivní,“ potvrdil Právu šéf certifikační společnosti Cebia Martin Pajer.

„Podat trestní oznámení nebo žalobu na stočení tachometru orgánům činným v trestním řízení nemá v praxi ani smysl, protože manipulace s tachometrem není trestný čin a podvodný úmysl se nedá v drtivé většině případů právně prokázat,“ míní šéfka AAA Auto Karolína Topolová.

Evidenční kontroly přitvrdí, tvrdí úřad

I když mnozí právníci považují za zbytečné, aby se přetočení tachometru v zákoně povýšilo výslovně na samostatný trestný čin, většina čtenářů Novinek.cz si myslí opak. Na otázku, zda by se mělo posuzovat přetáčení tachometru jako trestný čin, z tří tisíc hlasujících odpovědělo 99 procent, že ano.

„Přejmenování nelegálnosti v zákoně současný stav ale automaticky nezlepší,“ namítá mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Jak ale zarazit podvody s ojetinami, přičemž právě stáčení tachometrů patří k těm nejběžnějším a nejokatějším?

„Připravuje se nová vyhláška, která zpřesní evidenční kontroly na stanicích technické kontroly. Chceme také, aby vznikla nová aplikace, ve které by si majitel vozidla či oprávněná osoba mohli prověřit technický stav vozidla, mezi jinými i počet najetých kilometrů zjištěných na prohlídkách STK,“ potvrdil Právu Neřold.

Řidiči si při kontrolách často kladou jednoduchou otázku: Jak je možné, že policie v zahraničí i u nás během chvíle při silniční kontrole nahlédnutím do databází zjistí, že auto má pochybný původ nebo je výslovně kradené, následně vůz šokovanému motoristovi na místě zabaví, a přitom v Česku prošlo přes evidenční kontrolu? Postihuje to stovky řidičů ročně.

„Je to důsledek selhání lidského činitele, nedostatečná vůle a možná i motivace odpovědných lidí nastalé situace řešit. Dalším důvodem může být to, že evidenční kontrola nemá přístup do policejních databází. Na druhou stranu informací disponuje registrační místo příslušného úřadu, které má mimo jiné přístup i do Schengenského informačního systému,“ zamýšlí se nad tím mluvčí ministerstva dopravy Neřold.

Cebia: Systém bude poloslepý

Autobazar Esa na diskuse o tom, jak už konečně zarazit podvody s ojetinami, reagoval tiskovým prohlášením, že vítá snahu ministerstev dopravy a obchodu zpřístupnit oficiální data o vozidlech zaregistrovaných v Česku i bazarům a kupujícím. Jenže podle Pajera z Cebie i tak zůstane podvodníkům dost prostoru právě pro stáčení.

„Nové vozidlo absolvuje STK po čtyřech letech a dále pak každé dva roky. Nejčastější stáří ojetého vozu prodávaného v ČR je pět let. U takového vozu by byl v případě zavedení evidence ze všech STK k dispozici stejně jen jeden stav tachometru. A to je z pohledu celé historie vozidla málo a zůstává spousta prostoru pro manipulaci s tachometrem,“ dodal Pajer.

Na druhou stranu bazary se prostřednictvím své Asociace prodejců použitých automobilů pustily do Cebie s tím, že sice, obrazně řečeno, rozdává rozumy, ale její prověrky aut mnohdy také nic neukážou.

Cebia připouští, že neví všechno o všech autech, ale disponuje asi půl miliardou dat z pojišťoven, evropských aukcí vozů, autorizovaných servisů. Je to u nás jediný soukromý subjekt s takovou masou informací o autech. „Takže když o dovezeném autě nemáme v nějakém časovém pásmu informace, už to může indikovat, že není něco v jeho historii v pořádku,“ konstatoval Pajer.