Tisícovky firem u nás chtějí své zaměstnance odměňovat i v ekonomicky složitější době. Navyšovat mzdu či dávat mimořádné finanční odměny si ale nemůže každá firma zrovna dovolit a ani to nemusí být pro ni výhodné.

V poslední době proto personalisté mnohem častěji sahají po variantách odměn s nižším daňovým zatížením. Shodují se na tom zástupci všech tří největších firem, které se v Česku věnují systémům pro odměňování pracovníků. Někteří zaměstnanci místo odměny, kterou by viděli přímo na výplatní pásce, dostávají zvýhodněně třeba jen produkty a služby od svého chlebodárce.

Poptávka po poukázkách na rekreaci roste 

Ne u každého to však funguje jako efektivní motivace k pracovnímu výkonu. Zvláště v posledních letech se proto u nás začíná více využívat varianta, kdy firmy odměňují pracovníky speciálními poukázkami či šeky, za které se dají pořídit služby a zboží i u jiných obchodů a provozovatelů. „Poptávka po poukázkách přímo na rekreaci stoupá v procentech každý rok dvouciferným číslem,“ uvádí Daniela Pedret ze společnosti, která vydává poukázky a stravenky s názvem Ticket.

Jiří Kráčmar, zastupující trojku trhu Chéque Déjeuner, je ještě o něco konkrétnější: „V období let 2010 až 2013 jsme zaznamenali nárůst v segmentu benefitních poukázek o 22,5 procenta.“

Zatímco zmíněné dvě firmy vydávají každoročně tisícovky až desetitisíce dovolenkových a volnočasových poukázek, jednička na trhu, společnost Sodexo, uvádí řádově dokonce milióny kusů.

Za vším hledejte peníze

Hlavním důvodem zvýšeného zájmu zaměstnavatelů o jiný způsob vyplácení odměn jsou podle personalistů firem především úspory na odvodech za zaměstnance. „Rozdíl mezi tím, když firma přidá svému zaměstnanci peníze jako odměnu ke mzdě, anebo mu ve stejné hodnotě dá benefitní poukázku či šek, může být až 36 procent. Celková úspora tak může představovat i více než jednu třetinu nákladů,“ potvrzuje Kráčmar.

Na co si dát pozor
Na poukázce sledujte nejen značku, tedy logo, ale i vlastní název poukázky. Ne všude se dá se všemi typy totiž platit. Ohlídejte si také dobu platnosti. Ta bývá podle typu rok a půl až dva roky. Snažte se do té doby utratit celou hodnotu poukázky, protože nevyčerpanou hodnotu vám v hotovosti nikde neproplatí.

Poukázky jsou daňově výhodnější i pro zaměstnance stejně jako v případě stravenek. Zatímco u stravenek se ale nehlídá, zda si za ně skutečně koupíte oběd či nákup, u volnočasových poukázek omezení bývá. U poukázek nemusíte platit daň z příjmů, pokud celkový součet všech, které od firmy za rok dostanete, nepřesáhne 20 tisíc Kč. Do této sumy se přitom počítá i to, co od vašeho zaměstnavatele využijí vaši příbuzní. Další podmínkou bývá věcné plnění. V praxi to znamená, že poukázkou musíte zaplatit za určené služby, například za pobyt v lázních nebo dovolenou.

Díky poukázkám už sice tedy nejste omezeni na výběr toho, co poskytuje jen váš zaměstnavatel, můžete si ale stejně vybírat pouze v rámci partnerské sítě obchodníků. Pokud tak chcete s poukázkou někde poprvé platit, vyplatí se vám ověřit si předem, zda ji daný obchodník přijímá. Nemusíte to zjišťovat až na místě. Dá se to vyhledávat i předem na webových stránkách vydavatelů poukázek.

Než se do vyhledávání ale pustíte, pozorně si přečtěte, který konkrétní typ poukázky jste v práci dostali. I mezi poukázkami od jedné vydavatelské firmy totiž existují rozdíly.