Maskované vraky může prozradit technická přijímací prohlídka autobazaru, pokud má na tom skutečný zájem, nebo si musí kupující s sebou vzít ­automecha­nika.

Ukázal to případ přelakovaného, těžce bouraného žlutého Seatu Leon 1,8i 20VT Cupra R, nabízeného deset měsíců po nehodě v komisním prodeji na webu autobazaru Davo Cars. [celá zpráva]

Cebia Report servisní minulost nesleduje

Článek v Právu a na Novinkách.cz, který na to poukázal, vyvolal velký zájem čtenářů. Desítky z nich do redakce posílaly upozornění, že majitel zamaskovaného vraku se ho po stažení nabídky z jednoho bazaru pokusil obratem udat v jiném bazaru a na dalších stránkách používaných k inzerci ojetin.

Rychlost vozu v době nárazu byla podle policie nepřiměřená.

Fotografie seatu po havárii

FOTO: HZS Moravskoslezského kraje

I tento seat se přitom pyšní pětihvězdičkovým certifikátem Cebia. „Cebia ve většině případů vůbec neřeší technický stav vozidla, to znamená, zda je, nebo není po bouračce. To zjistíme jen v případě, že k vozidlu jsou záznamy o servisních úkonech,“ reagoval ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.


Tentýž vůz se za deset měsíců po nehodě objevil v nabídce k prodeji. Registrační značka vozu z nehody i tohoto auta je totožná, v dílně autobazaru potvrdili už 4. 12. 2013, že vůz má rozsáhlá skrytá poškození navzdory opravě. Tento inzerát byl na stránkách autobazaru ještě ve středu 22. ledna 2014.

FOTO: Otisk webových stránek autobazaru Davocar

„Je možné, že vozidla opravená po totální havárii jsou skutečně někdy prodávána v autobazarech i mezi soukromými osobami. Víme dokonce i o případech, kdy se z vozidla po totální havárii použijí jen jeho doklady a identifikátory, které se přenesou na odcizené vozidlo. Žádný z těchto případů však neodhaluje Cebia Report. Na to je třeba provést fyzickou prohlídku vozidla VINTEST,“ uvedl Pajer.

Osvědčení Cebia Report, které dostal už zmíněný seat, podle něho principiálně nikdy nezkoumá a neosvědčuje fyzický stav vozidla. Tento certifikát hodnotí auto na základě dostupných informací o vývoji stavu tachometru.

U kupujících ojetin to však díky Cebia Report vzbuzuje šálivý pocit, že se jedná o „razítko“ potvrzující, že vůz, co se jeho historie týče, je „čistý“.

„Pochopitelně se může stát, že vozidlo je z pohledu tachometru dobře hodnocené, i když je třeba nabourané nebo opravené po havárii. Naše společnost ve chvíli vystavení osvědčení vozidlo fyzicky nemá k dispozici ani nijak nezkoumá jeho technický stav,“ upřesnil Pajer.

Dívejte se autu „i pod sukni“

Cebia Report se zaměřuje pouze na ověření, zda nebyl vůz odcizen, na průběh financování, na identifikační číslo auta (VIN) a rok výroby.

V praxi při výběru ojetin není nic lepšího než si vzít s sebou zkušeného automechanika, který se podívá na odstíny laku či na to, zda na sebe lícují díly. Skutečnost, že vůz je po nějaké bouračce, byť prodávající tvrdí, že byl zcela netknutý, ukážou třeba takové detaily jako rozdílné šrouby na blatnících, kolem podběhů, v porovnání mezi pravou a levou stranou.

A pak se vyplatí nekupovat vůz ukvapeně jen proto, že se mi líbí. Přesně jako u „proslaveného“ seatu. „Já jsem to auto málem koupil a málem se nechal napálit. Měl jsem o něj velký zájem. A teď jsem si na Novinkách přečetl, co je to ve skutečnosti zač. Nevím, co bych pak s vozem dělal,“ napsal Právu Ondřej B. v reakci na případ.

Tento vůz chtěl bazar už loni 4. prosince vrátit majiteli. Podle tvrzení autobazaru ale majitel nekomunikoval. Až poté, co na to Právo a Novinky.cz poukázaly, se pokusil přelakovaný šrot opět v komisním prodeji nabídnout v Benešově.

„Vozidlo Seat Leon jsme přijali do komisního prodeje s tím, že majitel nás informoval, že vozidlo je v pořádku. Sdělil nám pouze to, že auto bylo lehce ­odřené a je po částečném lakování. Po zjištění událostí jsme vozidlo ihned vrátili majiteli a nechceme mít s touto kauzou nic společného,“ reagovala pro Právo Kateřina Brabcová z Benecars.