„V těchto horkých dnech expedujeme na 1500 sudů stáčených sycených limonád denně do celé republiky. Malinovka vede. Začalo to už loni. Letošní vedra vyhnala prodeje nahoru natolik, že očekáváme další desetiprocentní meziroční nárůst,“ řekl Právu šéf rodinné Sodovkárny Kolín Pavel Vavruška.

Největšímu tuzemskému výrobci malinovky, který u nás jako první malinový retroboom po vzoru kofoly nastartoval, už ale vyrostla konkurence. Přidaly se pivovary, které malinovku z Kolína nejprve odebíraly, ale letos si ji už dělají samy. Do vlastní produkce limonád, a malinovky především, investovaly už loni například Pivovary Lobkowicz.

Stojí stejně jako pivo

„Odebírám malinovku z Krušovic. Lidi se mi jen kvůli ní vracejí. Už poznají, že není malinovka jako malinovka,“ říká majitel stánku s občerstvením u cyklostezky vedoucí z Brandýsa nad Labem do Kostelce.

Za půl litru si účtuje 25 korun. „Uvažuju, že v závěru sezóny zlevním na dvacku, ale výtoč je zatím dobrá, a tak uvidím,“ dodal od pípy. To na vyhlášeném pražském koupališti v Divoké Šárce si účtují za půl litru malinovky stejně jako za pivo – rovných 30 korun.

Do malinovky se už díky zájmu žíznivých Čechů pustili i šejdíři. Sjíždějí se do velkoobchodů a v akcích skupují tu nejlevnější malinovku v PET lahvi a výprodejové malinové sirupy. „Na dvoře je pak přes trychtýř přelévají do sudů, všelijak ředí a doslazují umělými sladidly,“ konstatoval Vavruška.

„Obchodníci z Asie přijedou s celým příbuzenstvem a malinový sirup jde po bednách hned pryč,“ řekla Právu prodavačka ze supermarketu v Praze 4.
„Asijští obchodníci ale mají většinou své sítě hospod, takže v klasické české hospůdce nebo stánku byste na jejich mix narazit neměli,“ dodal Vavruška.