Chyby, kterých se klienti při přihlašování do internetového bankovnictví dopouštějí, jsou napříč celým bankovním trhem zhruba stejné. "Nejčastěji se stává, že klient zadá chybné přihlašovací údaje, nebo sice jde o správné údaje, ale vyplní je chybně do jiných polí než do těch, která jsou pro ně určena," uvedla pro Právo Kamila Nevěčná ze Sberbank.

Mezi další časté chyby patří špatně nastavená klávesnice, kdy si klient splete českou s anglickou, omylem zapnutá velká písmena (Caps Lock) či vypnutá numerická klávesnice (Num Lock). Žádnou výjimkou nejsou ani překlepy či záměna písmene O s nulou (0).

Na přihlášení máte tři až pět pokusů

Zablokovaný přístup do internetového bankovnictví, kdy klient vyčerpal hraniční počet pokusů, je jedním z nejčastěji řešených problémů v mnoha bankách. Měsíčně registrují desítky tisíc zablokovaných přístupů.

Banky klientům umožňují nepovedené přihlášení zopakovat. Nejčastěji na správnou kombinaci údajů potřebnou pro vstup do aplikace internetového bankovnictví máte tři (například Air Bank, Česká spořitelna, Equa bank, GE Money Bank, LBBW Bank, Raiffeisenbank, Sberbank či UniCredit Bank) až pět pokusů (například Fio či Zuno).

"Používáme mechanismus, který zabraňuje nechtěnému zablokování přístupu. Pokud uživatel zadá třikrát po sobě špatné heslo, vyžádáme si od něj třetí kontrolní údaj, čímž nechtěné blokaci často předejdeme," zmínil pro Právo Vladimír Komjati z Air Bank.

"Klient má celkem pět pokusů a po druhém nesprávném musí vyplnit také test z obrázku, takzvané captcha," uvedl pro Právo Lukáš Tomis ze Zuno.

Bezpečnostní kódy pro odblokování neztraťte

Každá z bank používá pro umožnění opětovného přístupu do bankovnictví vlastní postupy. Jedno ale mají společné - zablokovaný klient musí prokázat, že je oprávněn se do aplikace přihlásit.

Postup je jednoduchý, u většiny bank stačí zavolat na call centrum a s pomocí operátora provést odblokování. Pochopitelně operátorovi musíte sdělit bezpečnostní kód či odpovědět na bezpečnostní otázky, které jste si nastavili již při zakládání služby. "Klient při zřízení účtu obdrží bezpečnostní heslo pro komunikaci s bankou. To je nutné poskytnout operátorovi pro odblokování," upřesnil pro Právo Petr Plocek z UniCredit Bank.

Od banky pak většinou obdržíte (například SMS zprávou či e-mailem) nové přístupové údaje (většinou jednorázové) a nastavíte si v internetovém bankovnictví nové heslo.

Jsou ale i banky, které po klientech pro odblokování přístupu vyžadují osobní návštěvu na pobočce. Patří mezi ně ČSOB a Poštovní spořitelna a také Fio. "Z důvodu co nejvyššího zabezpečení účtu není možné náhradní heslo předat jinou formou než osobní návštěvou na některé z poboček," uvedla pro Právo Vendula Žaloudíková z Fio.

Obnovený přístup zdarma i za poplatek

V případě, že jste si internetové bankovnictví zablokovali jen svou nepozorností a přístupové údaje znáte, budete v naprosté většině odblokováni prakticky ihned a zdarma.

Jiná situace nastane ve chvíli, kdy zapomenete jak základní údaje potřebné pro přihlášení (například heslo, PIN), tak bezpečnostní kód pro odblokování. Banky vám totiž musí vygenerovat nové. Nejenže je posílají poštou v bezpečnostních obálkách a do vlastních rukou, některé si za to naúčtují i poplatek. Navíc na přístup do aplikace si pak musíte ještě několik dní počkat (zhruba 2–5 pracovních dní).

Banky, které si za obnovení přístupu do IB účtují poplatek
Banka
Výše poplatku (v Kč)
Česká spořitelna100 (nový bezpečnostní kód, nové bezpečnostní údaje)
ČSOB
100 (vystavení nového PIN)
LBBW Bank
100 (nový přístupový kód / PIN)
Raiffeisenbank
100 (nový IPIN a TPIN)
200 (odblokování osobního klíče)
Sberbank
150 (obnovení bezpečnostních údajů)
Zdroj: banky; údaje platné k 10. 5. 2013

Celý proces obnovení přístupu do internetového bankovnictví budete mít zdarma u Air Bank, Equa bank, Fio, GE Money Bank, Komerční banky, Poštovní spořitelny, UniCredit Bank či Zuno.