Před časem jsme upozorňovali na praktiky některých internetových prodejců, kteří do ceny za zboží, které jim zákazníci do 14 dnů vrátí, promítnou své náklady (například za stržený poplatek u platby kartou), a zákazníkům tak vrátí zpět nižší částku [celá zpráva].

Dvojí režim smluv

Na spotřebitelskou poradnu časopisu dTest se v poslední době obracejí zákazníci, kteří se setkali s další nekalou praktikou některých e-shopů.

Podle Lukáše Zeleného, vedoucího poradny dTestu, mají totiž někteří internetoví prodejci pro spotřebitele dvojí režim smluv. V obou případech si zákazník objedná zboží přes internet. Pokud na závěr objednávky využije možnosti nechat si zaslat zboží domů, jde o klasickou koupi na internetu. Ovšem zakončí-li nákup volbou osobního odběru zboží v prodejně, změní se náhle režim v pouhou internetovou rezervaci s možností vyzvednutí zboží. Kupní smlouva se pak podle prodejců uzavírá až v samotném obchodě.

"Záměr obchodníků je zřejmý. Předání balíčku s objednaným zbožím prezentují jako nákup v kamenném obchodě, aby nemuseli zákazníkovi přiznat zákonné právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Je ovšem zjevné, že se přesto o elektronický nákup jedná," upřesňuje pro Novinky Lukáš Zelený.

Platí to pochopitelně i v případě, že prodejce umožní zákazníkovi si zboží na prodejně prohlédnout, případně - například oblečení - i vyzkoušet. "Zde je třeba upozornit, že není rozhodující způsob, jakým bylo zboží dodáno spotřebiteli, rozhodující je způsob uzavření kupní smlouvy. Smlouva byla nezpochybnitelně uzavřena na internetu, přičemž prodávající nemůže spotřebitele zbavit práva odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů tím, že mu umožní si zboží vyzkoušet či prohlédnout. Využití této možnosti je právem spotřebitele, nikoliv jeho povinností," doplňuje Zelený.

Konkrétní případy, se kterými se zákazníci e-shopů setkali
Zákaznice si koupila parfém na internetu a zvolila osobní odběr na jedné z poboček. Po vyzkoušení jí parfém nevyhovoval a chtěla ho vrátit. Prodejce to však odmítl s tím, že vrácení není možné, protože si zboží vyzvedla osobně.
 
Zákazník si objednal přes internet spací pytel. Zvolil osobní odběr a platbu hotově při převzetí v kamenné prodejně. Nepoužitý spacák se ale rozhodl bez udání důvodu vrátit, ale byl odmítnut s tím, že mají v obchodních podmínkách uvedeno: "Pokud se jedná o osobní odběr, není objednávka a její potvrzení považováno ze strany dodavatele za kupní smlouvu, ale jde pouze o rezervaci zboží, která trvá pět pracovních dní a následně se po uplynutí této lhůty ruší. Kupní smlouva se uzavírá následně při převzetí zboží na prodejně."
Zdroj: dTest

"V poslední době jsme zaznamenali hned několik těchto případů a jako obvykle to vypadá, že se jednotlivé e-shopy od sebe inspirují. Jedná se o nekalou obchodní praktiku ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele. Česká obchodní inspekce za ni může uložit pokutu," dodává Zelený.

14denní lhůta je pro seznámení se zbožím

Občanský zákoník umožňuje zákazníkům v případě nákupu prostřednictvím komunikace na dálku (internet, telefon apod.), aby se se zbožím během 14 dnů seznámili, prohlédli si ho a vyzkoušeli. Pokud jim nebude vyhovovat, mají právo zboží bez uvedení důvodu vrátit a požadovat vrácení plné kupní ceny.

"Pokud dojde k pouhému předání balíčku v kamenné prodejně, je to stejné jako například převzetí na poštovní přepážce," konstatuje Lukáš Zelený a upozorňuje: "Zákazníkům doporučujeme, aby namítli, že prodejce postupuje v rozporu se zákonem, a trvali na svém právu na odstoupení od smlouvy."

Pamatujte však na to, že na odstoupení od kupní smlouvy máte 14 dní od převzetí zboží. V této lhůtě musí být odstoupení prodávajícímu doručeno, tedy nestačí, že bylo odstoupení předáno poštovnímu doručovateli k dodání poslední den lhůty. Prodávající musí mít poslední den lhůty možnost se s odstoupením seznámit. Tedy nemusí si jej převzít, ale musí tu možnost mít.