Ženy (73 procent) propadají zvýhodněným povánočním nákupům častěji než muži (65 procent). Novoroční slevy pak lákají nejvíce věkovou skupinu mladých Čechů do 30 let, kterých se chystá na nákupy celých 80 procent.

Ovšem právě v tomto období byste měli být obezřetní. Zkušenosti zákazníků i šetření dozorových orgánů naznačují, že deklarované slevy mnohdy žádnými slevami nejsou. Ve snaze nalákat do svých obchodů co nejvíce zákazníků se někteří prodejci nevyhýbají použití různých triků a klamavých obchodních praktik.

Sleva u dočasně zdraženého zboží

Typickým příkladem klamavé obchodní praktiky, která je v rozporu se zákonem, je trik obchodníků, kteří sice slevu vyhlásí, ale k reálnému snížení cen nepřistoupí.

"Na velmi krátký čas totiž ceny zvýší, aby pak mohli přistoupit k jejich snížení na původní úroveň," popisuje praxi některých prodejců Lukáš Zelený z časopisu dTest. "Zlevněné" zboží pak prodávají bez jakékoliv reálně existující slevy. Ovšem zákazníci, kteří si krátkodobého zdražení nevšimli, nakupují s pocitem výhodné koupě.

Sleva jen u omezeného počtu výrobků

Dalším z triků je situace, kdy prodejce láká na vysoké slevy, které se ve skutečnosti týkají jen několika málo výrobků, často i méně zajímavých.

"Účel je zřejmý, nalákat zákazníky do prodejny. Zde se o klamavé jednání nejedná, pokud tedy prodejce například netvrdí, že zlevnil veškerý sortiment," vysvětluje Lukáš Zelený.

Zlevněné zboží z letáku není skladem

Setkat se můžete i s další nekalou praktikou, která spočívá v tom, že v letáku je uvedeno zboží prodávané za akční cenu, ovšem v obchodě vám řeknou, že v současnosti není skladem.

Účel byl opět splněn, zákazník byl nalákán do prodejny, kde si pravděpodobně koupí něco jiného, než původně zamýšlel.

Na zlevněném zboží musí být i původní cena

Pravidla pro slevy jsou jasná. Zlevněné zboží by mělo být označeno jak konečnou cenou, tak cenou původní. Pro zlevněný sortiment platí také stejná záruční doba jako pro zboží nezlevněné, tedy zpravidla 24 měsíců.

"Výjimkou by byla pouze reklamace vady, kvůli které byl výrobek zlevněn. Předem deklarovanou vadu již reklamovat nelze," uvádí Lukáš Zelený.

Slevy jsou často cílem šetření ČOI

Slevy, a nejen ty povánoční, jsou také pravidelným cílem šetření dozorových orgánů. Jen za 3. čtvrtletí zaznamenala Česká obchodní inspekce (ČOI) porušení povinností ve 40 procentech případů z více než 400 provedených kontrol. Inspektoři ČOI opakovaně zjistili, že stále častěji je lákání kupujících na slevy spíše marketingový trik obchodníka než opravdová příležitost k výhodnému nákupu.

Vysoké procento pochybení (23,2 procent) bylo spojeno právě s porušením povinnosti poctivého prodeje a 6,9 procent prodejců se dopustilo klamavých obchodních praktik v souvislosti s výprodejovými a slevovými akcemi.