Hlavní obsah

Nová pravidla zadávání veřejných zakázek vyvolávají rozpaky

Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už od 1. dubna začínají platit další nová přelomová pravidla pro zadávání veřejných zakázek, která mají podle vlády zarazit korupci tím, že se rapidně snižují finanční limity pro jejich vyhlašování. Zda to skutečně přispěje k vymýcení úplatkářství ve sféře, kde se protočí 600 miliard korun ročně, jsou však už otevřeně skeptičtí i samotní předkladatelé novely zákona o veřejných zakázkách, tedy ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a státní zástupci.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

„Zákon navalí na soutěžitele spoustu formálních povinností,“ řekl v úterý náměstek ministra pro místní rozvoj Jan Sixta na právním kongresu v Seči.

Novela je podle něj dílem složitého kompromisu. Připomínkové řízení a jednání o zákonu v parlamentu označil za nestandardní s tím, že byla snaha do normy vkládat i věci, jež s ní vůbec nesouvisejí.

„V něčem se až v praxi ukáže efektivita nových ustanovení,“ uvedl Sixta. Informoval, že ihned poté, co byla zatím poslední novela zákona s účinností od 1. dubna schválena, už interně dostal od představitelů vlády další pokyn, aby MMR pracovalo zase na další novele.

Přitom úředníci i firmy na adresu MMR namítají, že jim k novele zákona stále chybí klíčové prováděcí vyhlášky a závazné ministerské výklady, bez nichž nemohou zákon bezchybně naplňovat.

Předražení bývá už součástí zadání

Opatrně formulovanou skepsi dal najevo před zhruba stovkou právníků a soudců vůči novému zákonu rovněž ředitel legislativního odboru Nejvyššího státního zastupitelství Miroslav Růžička.

„Za tři roky se zákon změnil dvanáctkrát a nemáme pocit, že by to byl vývoj tím správným směrem. Pokud někdo vloží do zadávací dokumentace předražený projekt, třeba křižovatku za čtyři miliardy, tak nakonec z tendru stejně vypadla zakázka na plus minus čtyři miliardy,“ řekl dále Sixta s tím, že to jsou problémy, s nimiž se při přípravě novely na MMR potýkali.

Podle něho sice komise vybírá mezi dodavateli, který je nevýhodnější, ale už nenamítne, že křižovatka za čtyři miliardy je prostě moc drahá a že zadávací parametry by mohly být výrazně „levnější“.

Dosud musel být tendr vyhlášen u zakázek, které v případě služeb přesahovaly dva milióny a u stavebních prací šest miliónů korun. Nově zákon limit snižuje u všech typů zakázek na jeden milión korun. Přitom ale i u menších dodávek zboží či služeb úřadům a veřejným institucím v hodnotě už nad 500 tisíc budou muset dodavatelé zveřejňovat v plném znění smlouvy, včetně dalších dokladů a konečné ceny.

„Ročně jsme v ČR realizovali deset tisíc zakázek, teď jich bude třicet tisíc. To znamená, že bude muset být třikrát tolik komisí, třikrát tolik dokumentů, třikrát tolik administrativních výdajů spojených s veřejnou zakázkou. O tomto se ale diskuse prakticky nevedla, protože v programovém prohlášení vlády se praví, že se limity sníží na polovinu,“ dodal Sixta.

To, že se musí uveřejnit smlouva a konečná cena u kontraktu nad 500 tisíc, ale veřejná zakázka se musí vyhlašovat od miliónu, označil za rozpor uvnitř zákona, který je důsledkem pozměňovacích návrhů.

„To zadavatele dostává do situace, že budou uveřejňovat i zakázky, na které se tendr provádět nebude,“ připomněl Sixta.

„Novela zákona o veřejných zakázkách je právnicky zdařilé dílo,“ oponoval Sixtovi advokát a předseda Komory administrátorů veřejných zakázek Robert Pergl. V souvislosti se svým apelem na urychlené vyškolení úředníků ovšem připustil, že „novela je opravdu složitá“.

Novela zároveň ruší losování. „To ovšem bylo před pěti lety představováno jako naprostá protikorupční bomba, a pak stačila jedna karlovarská losovačka,“ měl daleko do optimismu Sixta.

K losovačkám informoval, že po celé republice se nyní vede zhruba stovka aktivních vyšetřování zmanipulovaných losovacích programů v zakázkách, jejichž úhrnná hodnota činí přibližně 23 miliard korun. Vyšetřováni jsou podle něho programátoři, radní, zastupitelé, úředníci. I když se tento systém výběru zprofanoval, zdůraznil, že počet „losovaček“ dosud naopak rostl.

Podmínka certifikátů ISO padla

Ruší se rovněž podmínka, že uchazeči o tendr musejí mít certifikaci, jako je ISO. „Tím totiž zadavatelé rádi zužovali okruh soutěžitelů,“ dodal Sixta. Dodavatelé budou mít dále povinnost hlásit své reálné subdodavatele a zadavatel (úřad) je musí uveřejnit.

U veřejné zakázky se stává další povinností zveřejňovat strukturu vlastníků firem. „Stát také přitvrzuje v kontrole zadavatelů (úřadů), což je dobře, ale je otázka, zda jsou na to připraveni,“ připomněl Pergl.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám