Podle ministerstva je v pořádku, že nová povinnost používat zimní pneumatiky neplatí taxativně po celou dobu od listopadu do konce března, ale bude záležet na počasí, předpokladu řidiče a v případě nehody či silniční kontroly i na tom, jak si to vše policie a pojišťovna vyloží.

Legislativní zmetek způsobí spory ohledně letních pneumatik v zimě

I když za hezkého, teplého počasí podle ministerstva povinnost mít zimní obutí neplatí, policie může chudému, svátečnímu řidiči na letních pneumatikách, který neměl na zimní gumy, napařit pokutu až dva tisíce korun, a to zrovna když, jako na potvoru, začne sněžit nebo pršet a déšť začne namrzat na vozovce.

Pojišťovna zase může takovému řidiči, který zavinil nehodu, krátit plnění z havarijního pojištění nebo po něm chtít náhradu škody.

Poškozování majetku

„V našich klimatických podmínkách není neobvyklé, že teploty v březnových a občas i v listopadových dnech vystoupají nad 15 stupňů Celsia. Kdyby byla v zákoně povinnost použít zimní pneumatiky vždy, vedlo by to pouze k neúměrnému poškozování majetku,“ obhajuje svůj paskvil ministerstvo.

Na tomto případě se ukazuje, že jeden svět je myšlenkový obzor zákonodárce a druhý, zcela odlišný svět, běžný život obyvatel. Lidé totiž těžko budou jezdit na letních pneumatikách, když bude v zimně teplo nad 15 stupňů, „aby si nepoškozovali majetek“, a pak rychle povinně přezouvat na zimní, když budou najednou předpokládat zhoršení povětrnostních podmínek. To by pak mohli přezouvat třeba desetkrát za zimu.

Jinými slovy motoristé buď na zimu přezují kvůli tomu, že v zimě jsou zimní pneumatiky bezpečnější, nebo budou i nadále jezdit na letních pneumatikách, zákon nezákon. Buď tedy mělo ministerstvo připravit jasné ustanovení bez možnosti kličkovat, nebo žádné.

Nové ustanovení silničního zákona praví, že zimní pneumatiky musí na autě povinně být, „pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“.

Pojišťovny Právo upozornily, že právě s tímto bodem budou mít jejich likvidátoři i policie značné interpretační problémy.

Postup policie
- V případě, že bude mít absence zimních pneumatik přímý vliv na vznik a průběh dopravní nehody, přihlédnou policisté při šetření k této skutečnosti. Informace o pneumatikách vozidla, které mělo účast na dopravní nehodě, bude součástí protokolu, který je předáván České kanceláři pojistitelů.
- Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do dvou tisíc korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté oprávnění zakázat řidiči další jízdu.
Zdroj: Policie ČR

Myslíme na chudé, tvrdí ministerstvo

Ministerstvo argumentuje, že tímto šalamounským ustanovením myslelo i na sváteční a chudé řidiče. „Dalším důvodem je skupina svátečních řidičů, kteří i v zimě vyjedou na pozemní komunikaci pouze za hezkého počasí, a nemusí tudíž používat zimní pneumatiky. Poslední skupinou jsou řidiči ze sociálně slabších vrstev, pro které by pořízení zimní výbavy představovalo nadměrnou finanční zátěž,“ uvedlo ve svém komuniké ministerstvo.

Co je ale vlastně sváteční řidič, jak ho definovat, a hlavně, co je z pohledu provozování auta sociálně slabý občan?

Sváteční motoristé jezdí v létě na zimních

Skutečnost je taková, že lidé, kteří jezdí třeba se starou stodvacítkou nebo favoritem a tvrdí, že nemají peníze na dvojí sadu kol (letní a zimní) včetně disků nebo si nemohou dovolit ani prosté přezouvání gum v servisu či zkrátka jezdí velice málo, to často jednoduše řeší tak, že v létě popojíždějí na zimních pneumatikách, byť se sjíždějí rychleji, a v zimě jsou z obliga.

Mohou pak vyjet, i když slyší v rádiu, že se blíží námraza, a v létě na těch svých pár kilometrech ani nepoznají, že se zimními gumami mají o něco vyšší spotřebu.

Zůstává tak otázkou, k čemu je polovičaté ustanovení o zimních pneumatikách vlastně dobré a proč se tím vůbec zákonodárce zabýval, když není povinnost jednoznačná a lze ji snadno zpochybnit.

Přitom samo ministerstvo napsalo, že „hlavním důvodem pro příkaz používat zimní pneumatiky celoplošně je bezpečnost řidičů. Používání zimních pneumatik jistě zcela bez diskuze zvyšuje bezpečnost jízdy na sněhu a námraze“.

Policie zátahy nechystá

Jenže policie se logicky s takovým zákonem v ruce do zátahů na řidiče šněrujících si to v zimě na letních gumách logicky nehrne.

„V souvislosti se zimními pneumatikami nejsou plánovány žádné masivní celoplošné akce. Neznamená to ale, že se řidiči nemohou s kontrolou setkat. Impulzem pro kontroly zimních pneumatik budou povětrnostní podmínky,“ oznámilo vedení dopravní policie.

Dohady o tom, zda měl či neměl mít motorista na autě zimní pneumatiky, by přitom definitivně vyřešila povinnost bez výjimky, k čemuž se zjevně kloní i většina čtenářů.

Na otázku, zda je dobře, že v zákoně není stoprocentní povinnost v zimě používat zimní pneumatiky, reagovalo na serveru Novinky 25 tisíc lidí, přičemž téměř 86 procent z nich se domnívá, že to správné není.