Aspoň jednou měsíčně si radost spontánním nákupem dělá 68 procent Čechů, dvakrát měsíčně tak činí 40 procent a jedenkrát týdně 16 procent lidí. Šest procent Čechů přiznalo, že spontánním nákupům podléhají dvakrát týdně.

Nejvíce si spontánními nákupy dělají radost mladí lidé do 29 let. Čtyři z pěti mladých lidí neodolají aspoň jednou za měsíc a každý třetí dokonce jednou týdně.

Polovina účastníků průzkumu uvedla, že pro radost si kupují "něco na zub". Zhruba 37 procent respondentů si zlepšuje náladu nákupem oblečení a módních doplňku a 25 procent volí kosmetiku či produkty z oblasti zdraví. Podobné procento připadá na knihy, DVD a hudební CD.

Slevy lákají

Více než polovinu lidí motivují ke spontánnímu nákupu výhodné ceny a slevy. Ženy mají výrazně větší potřebu se nákupem odměnit, což uvádí 41 procent zákaznic a pouze 24 procent zákazníků.

Čas od času si neplánovaný nákup nechá pro sebe více než polovina mužů a dvě třetiny žen, přičemž platí pravidlo, že čím je člověk starší, tím má větší nutkání tento nákup svému protějšku zapřít.