„Na první výzvu reaguje pouze čtvrtina dlužníků. U těch, kteří se ozvou, se z 90 procent situace vyřeší bez nutnosti zásahu exekutorů,“ řekla Právu Jana Tatýrková z M.B.A. Finance, největší inkasní společnosti v Česku. Dlužník ale podle ní nemůže očekávat, že po půl roce vymáhání uzavře splátkový kalendář na 300 korun měsíčně, když má 50tisícový dluh.

U zbylých tří čtvrtin upomínkovaných dlužníků je to horší. Inkasní agentury je nahánějí, jak se dá, ptají se sousedů a vylepují výzvy po dveřích a v ulici.

Má-li člověk příbuzné, a pokud někde bydlí, i když ne trvale, nakonec si ale ho stejně najdou. Nedostanou-li peníze či majetek přímo z dlužníka, jsou na řadě třeba manželka nebo manžel, i po rozvodu, což zákon v exekucích umožňuje.

A přitom čím déle uhánění dlužníka trvá, tím je dražší. I malá částka ve stovkách korun se tak v čase snadno promění v horentní desetitisícové sumy.

Věřitel nic posílat nemusí

Věřitelé ovšem vůbec nejsou ani povinni upomínky posílat, a mohou vymáhání zahájit rovnou zostra, tedy buď přes rozhodčí řízení, či přímou exekuční vykonatelnost, je-li to zakotveno ve smlouvě, nebo přes soud a konečné řešení, kterým je exekuce na plat, sociální dávky, či majetek.

Lidé však namítají, že by upomínky měly být zasílány, a to doporučeně. „Zda věřitel dlužníka k úhradě vyzve či ne, je čistě jeho snaha o mimosoudní vyřešení bez vysokých výloh. Zákon věřiteli ani neukládá povinnost zasílat upomínky doporučeně,“ sdělila Právu advokátní kancelář JUDr. Michala Bendy.

Doporučená zásilka nemá v této věci větší váhu nežli zásilka obyčejná. „Na existenci nedoplatku to nic nemění,“ dodala Tatýrková. „Když bychom museli vždy posílat upomínky, a dávat vědět předem, tak věřitelé by nedostali už vůbec nic,“ soudí právník a ředitel Exekutorského úřadu v Přerově Robert Runták.

Na druhou stranu v exekuci se ocitli i lidé, kteří jen zapomněli složenku či fakturu zaplatit, a protože nedostali upomínku, došlo to dál, než muselo. To, že se z dluhu po splatnosti v tichosti bez upomínání vytvoří mnohonásobně větší pohledávka, by se však u bank a úvěrových firem stát nemělo.

Po třetím varování rozhodce a exekuce

„Klienti v prodlení se splátkou dostávají SMS, volají jim operátoři, posíláme upomínku poštou,“ upřesnila pro Právo Eva Řimnáčová z Home Credit. Poté nastupuje advokátní kancelář.

„Před podáním žaloby využíváme inkasní agentury zejména, když se nedaří s dlužníkem spojit. Využíváme rovněž rozhodce, je to rychlejší a levnější, než soud. Když klient nezaplatí, předáváme to exekutorům,“ uzavřela Řimnáčová.

A když dlužník chce platit, nemá však z čeho a pomohlo by mu snížení splátek? „Všechny tyto případy řešíme individuálně. Začali jsme také nabízet možnost průběžně měnit si výši splátky, ale musí o to požádat už při uzavírání smlouvy,“ dodala Řimnáčová.

„Odklad splátek standardně neposkytujeme. Většinou totiž vede jen k odsunutí problému. Výjimkou je, když klient přijde o práci a zároveň nám prokáže, že brzy nastoupí do nového zaměstnání,“ reagoval Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.