Auto vždy za pojišťovnu neposuzuje jeden člověk, ale tým odborníků. Na druhou stranu povinné ručení může u automobilového stařečka dokonce vyjít výrazně levněji, než u moderních aut.

„Pojištění velmi drahých motorových vozidel standardně nenabízíme. Požadavek na pojištění bychom samozřejmě zvažovali, a to z pohledu rizikovosti, bonity klienta, podmínek pojištění a zajištění,“ řekla Právu Kateřina Bílá za Wüstenrot.

Tatra na každoročním srazu veteránů na Chvalech v Praze - Horních Počernicích.

Stařičká Tatra po precizní renovaci.

FOTO: Jindřich Ginter, Právo

Konsilium znalců

„Jako nestandardní považujeme i vozidla, která se užívají při závodech všeho druhu při soutěžích, kde hraje roli rychlost, dále auta používaná při soukromých nebo testovacích jízdách na uzavřeném okruhu nebo třeba veterány,“ potvrdil Milan Káňa z Kooperativy, druhé největší pojišťovny u nás.

Sjednání pojištění proto podle něho předchází odborná prohlídka konsilia znalců a pověřených zaměstnanců pojišťovny. Ti stanovují individuální výši pojistného. Přihlížet se může i k historii klienta u pojišťovny.

Spanilá jízda veteránů z celé Evropy na Staroměstském náměstí v Praze.

Spanilá jízda veteránů z celé Evropy na Staroměstském náměstí v Praze.

FOTO: Jindřich Ginter, Právo

V každém případě však pojistku automobilového skvostu běžně nesjednáte u pojišťovacího zprostředkovatele ve vedlejší ulici.

Cennost nebo hromada starého plechu?

„Obecně jsou standardně nepojistitelná vozidla účastnící se závodů nebo třeba veteráni. U nich jde o nestandardní rizika, u nichž se obtížně stanovuje základní hodnota vozidla, a v případě škodné události i výše škody,“ sdělila Právu ČSOB Pojišťovna.

Video

Tatra 603 v dobové reklamě

Pozor na dojmy, vlastní city či přání a realitu. Motorista často bývá přesvědčen o nevyčíslitelné hodnotě veterána, zatímco z jiného pohledu může jít pouze o starší vozidlo bez výrazné historické hodnoty.

Přehlídka veteránů z celé Evropy na Staroměstském náměstí v Praze.

Přehlídka veteránů z celé Evropy na Staroměstském náměstí v Praze.

FOTO: Jindřich Ginter, Právo

„Veterány pojišťujeme pouze na povinné ručení, havarijní pojištění vůbec nenabízíme,“ konstatovala Eva Svobodová z UNIQA.

Příklad, jak se posuzuje povinné ručení u veteránů
1. Veterán bez průkazu historického vozidla s normální registrační značkou: běžné povinné ručení podle normálního sazebníku, předpokládá se běžný provoz na silnici
2. Veterán s průkazem historického vozidla na normálních registračních značkách. Zde je zohledněno stáří a výsledné pojistné je oproti běžné sazbě zhruba na úrovni 25 %. Předpokládá se omezený provoz na silnici.
3. Veterán s historickým průkazem a na speciálních značkách pro výjimečný provoz, například účast na přehlídce, na závodě veteránů. Naprostou většinu času je vozidlo odstaveno.
Zdroj: UNIQA

 ČP má v databázi tisíce veteránů

Největší pojišťovna v zemi, Česká pojišťovna, má v databázi evidováno 12 tisíc vozů a motocyklů, které jsou považovány ze veterány.

Zajímavé je, že podle ČP lze veterány povinným ručením pojistit za zvýhodněnou sazbu, zhruba jednu dvanáctinu ročního pojistného pro příslušný objem motoru.

Spanilá jízda veteránů z celé Evropy na Staroměstském náměstí v Praze.

Důstojně a zvolna vyjíždí tento Mercedes na jedné z ukázkových jízd v Praze.

FOTO: Jindřich Ginter, Právo

Z hlediska zvýhodněného povinného ručení jsou za veterány ČP považována vozidla, která byla vyrobena do roku 1952, nebo ta, která mají zvláštní registrační značku pro historická vozidla.

Skvosty, které jsou pojištěny v Česku
Nejstaršími vozy v Česku, které má ČP pojištěny, jsou skvosty z počátku minulého století: Laurin & Klement z roku 1912, De La Buire z roku 1913, Chevrolet 490 Touring z roku 1916, Ford T Faeton z roku 1919.

„Pokud jde o havarijní pojištění, patří i dnes havarijní pojištění pro veterány mezi exotická pojištění a v kmeni havarijního pojištění je jich pojištěno jen několik,“ potvrdil specialista na pojištění Václav Bálek.

Většina spoléhá, že se nic nestane

Je to dáno například tím, že majitelé skvostů české motoristické historie spoléhají na to, že když vyjedou na silnici několikrát do roka, pravděpodobnost havárie je malá a raději si ušetřené pojistné schovávají na případnou budoucí opravu.

Havarijní pojištění jen s úpisem

Dalším faktorem podle Bálka je výše ročního pojistného, která se odvíjí od ceny vozu stanovené tabulkami, soudními znalci a v neposlední řadě i jeho majitelem, kdy se tyto částky mohou od sebe významně lišit.

Zásadním problémem je i případná oprava poškozeného vozidla, která se provádí ve většině případů individuálně včetně výroby nových náhradních dílů, což je časově i finančně velmi náročné.

Proto havarijní pojištění na tato vozidla podléhá ve všech případech úpisu, tzn. že každý případ pojištění i následné stanovení výše pojistné částky jsou individuálně posuzovány.