Přinášíme vám proto indikátory z praxe a doporučení, jak se vyvarovat tomu, že vám partner za vaše zboží nebo službu nebude ochoten zaplatit.

Varující příznaky a účinné pojistky

* NENÍ NA PŘÍJMU, ALE UBEZPEČUJE: Dovolat se začíná být obtížné. Vymlouvá se, proč nebyl na příjmu, ale pořád dokola ujišťuje. Zítra, pozítří, popozítří a tak stále dokola. Nemá-li kam uhnout, začíná být agresivní a vyžadovat dodatečné podmínky.

* MĚNÍ ÚČTY:
Zakázka běží a váš partner najednou mění čísla účtů, případně sídlo.

* NEKLIDNÍ, OTRÁVENÍ ZAMĚSTNANCI:
Snažte se nezávazně mluvit se zaměstnanci vašeho partnera. V delším čase se toho od nich dozvíte nejvíce, možná více, než jejich zaměstnavatel tuší, nebo si je ochoten připustit, že jeho spolupracovníci vědí.

Ve zdravé firmě jsou lidé optimističtí; můžeme říci, že někde dokonce i veselí. Neplíží se jako leklé ryby po chodbách, nemávají otráveně rukama a víceméně mají povědomí o tom, kam podnik směřuje a co se od nich očekává.

* CHCI ZÁLOHU!
Ten, kdo není finančně silný, vyžaduje okamžitě zálohy. Stabilní firma chce úhradu až po reálném vykonání zakázky či její části.

* PODEZŘELE LEVNÉ: Nenechte se zlákat neobvykle nízkou cenou nebo dalšími příliš výhodnými podmínkami ve smlouvě, protože to pak partner obvykle kompenzuje neúměrnou výší záloh i nekvalitou dodávky. Zálohám se pokud možno vyhýbejte, jinak plaťte přesně podle rozsahu převzaté práce či zakázky.

* NEKVALITA:
Na přebírání specializovaných prací od dodavatele využívejte konzultací specialistů.

* CHTĚJTE OSOBNÍ ZÁRUKY: Máte-li pochybnosti o finanční stabilitě firmy, chtějte osobní záruky: osobní směnky, že se někdo za druhou stranu zaručí, písemně stanovená záruka osobním majetkem... Když partner ručí jen spol. s r. o., pak se vám vysměje.

* BANKOVNÍ INFORMACE: Není od věci vyžádat si od partnera souhlas, aby vám banka, kde má partner účet, poskytla jeho základní bankovní informace.

* DATABÁZE DLUŽNÍKŮ: Vyplatí se do nich zabrousit.

* OVĚŘENÉ REFERENCE:
Vyžadujte reference od předchozích obchodních případů. A hlavně si je ověřujte a nespoléhejte jen na strohý výčet.

* PRECIZNÍ SMLOUVY:
Dobré smlouvy jsou základ. Důležité jsou i formální rámce, mimo jiné, aby se v textu stále dodržovaly přesné formulace a stále bylo jasné, kdo komu. Jde o to, aby se to nevytratilo a bylo černé na bílém, kdo, co, komu. Vyplatí se dopsat klauzuli, že v případě neplacení bude případ řešit rozhodčí řízení. Je účinné, ale rychlejší než soud. Dejte si však pozor, aby to nebyl rozhodce ad hoc, jenž může být osobou spřízněnou s vaším partnerem. Rozhodce ad hoc může totiž dělat opravdu kdokoliv.

* SELSKÝ ROZUM: Při zpracování smluv nedejte jen na rady právníka, ale vyplatí se na ně pohlížet s logikou věci. Selským rozumem vyhledávejte možné díry. Na právníkovi pak je, aby to dokázal převést do právních formulací.

Už to, že se vašemu novému potenciálnímu obchodnímu partnerovi do některé z těchto vámi vyžadovaných pojistek zjevně nechce a považuje je za zbytečný projev nedůvěry, který „kalí přece tak slibné vody“, může indikovat zvýšené riziko. Zvažujte proto vážně, zda si nenajdete někoho jiného, byť se třeba jedná jen o jednorázovou zakázku.