Článek
U většiny pojišťoven za zvýšení výkonu nic nepřiplácíte v rámci povinného ručení. Ovšem u havarijního pojištění je situace už jiná. „Pokud je tuning s navýšením výkonu zohledněn v technickém průkazu, můžeme tomu sazbu přizpůsobit. Problematická je však situace, kdy dojde k úpravě během doby trvání pojištění, protože se o tom nedozvíme,“ konstatuje Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa.
Pokud se o úpravě dozví až po nehodě, zkrátí plnění
Jedinou situací, kdy se o tuningu pojišťovny mohou zpětně dozvědět, je likvidace škody na takto upraveném vozidle.
„Zjistíme-li, že pojistná sazba neodpovídala skutečnému výkonu a parametrům vozidla, lze zpětně pojistné plnění krátit, neboť klient uvedl pojišťovně vědomě nesprávné údaje, a vyměřit pojistné podle aktuálního stavu,“ dodala Svobodová.
Sazby nikoliv podle objemu, ale podle výkonu
Podobně se k tomu staví i Wüstenrot, který předpokládá, že klient bude pojišťovnu o změně informovat. Právě u této pojišťovny auta rozdělují do kategorií podle jejich výkonu a ne objemu motoru, jak činí řada většina ostatních pojišťoven.
Sazby pojištění určuje podle výkonu, nikoliv podle objemu, rovněž Axa pojišťovna. Zde řidiči do 24 let s autem nad 110 kW platí až třikrát dražší pojistku než ostatní. Podle obou těchto pojišťoven je určování podle výkonu spravedlivější než podle objemu válců, a to především vůči majitelům aut s naftovými motory.
Chiptuning je nezajímá, spoilery už ano
Naopak Generali Pojišťovna při sjednání povinného ručení nebo havarijního pojištění výkon vozidla nerozlišuje, takže z tohoto důvodu nemá u ní případný chiptuning vliv na cenu pojištění. Ovšem dodatečná montáž doplňkové výbavy již vliv na výši pojistné částky a tím i pojistného má. „Ale pouze v případě havarijního pojištění u rizik allrisk, havárie nebo odcizení. Jde například o elektrony, spoiler a podobně,“ vysvětluje mluvčí pojišťovny Jiří Cívka.
Jsou-li úpravy v technickém průkazu, počítejte s úpravou sazby
U Kooperativy v rámci povinného pojištění nemá tuning vliv na výši pojistného ani v případě přečipování výkonu motoru, protože dle výkonu motoru se zde nesegmentuje. „Pouze u produktu Global může mít tato změna vliv na změnu pojistného, musí však být toto navýšení výkonu motoru uvedeno v technickém průkazu, na jehož základě se pojištění sjednává,“ konstatuje Milan Káňa z Kooperativy.
U havarijního pojištění už ovšem spadá tuning, tedy spoilery, prahy, masky, výfuky, do pojištění nadstandardní výbavy, kdy je jejich rozsah určen rozsahem havarijního pojištění a toto pojištění zvyšuje pojistné.
Záleží případ od případu
V rámci povinného ručení standardně speciální výbavu vozidla a ani jeho výkon nezohledňuje pojišťovna Allianz. U havarijního pojištění platí, že pokud je cena vozidla navýšena o nějakou doplňkovou výbavu, kterou může být třeba i úprava motoru, pojistné je vyšší, ovšem vždy se stanovuje na základě konkrétních případů.
Bez příplatků
U ČSOB Pojišťovny si za jakékoliv úpravy podle mluvčího Tomáše Hejdy nepřiplatíte nic.
Anketa
Chiptuning
Chiptuning je modifikace řídicí jednotky a dovede zvýšit výkon motoru, respektive upravit průběh točivého momentu. Výsledkem je vyšší výkon a nižší spotřeba paliva. U většiny moderních vozidel se úprava provádí softwarově, nikoliv mechanicky. Nárůst výkonu je zhruba 10 - 30 procent.