Předělání vozu na CNG stojí podle Pražské plynárenské zhruba 60 tisíc korun a lze ušetřit proti benzínu 30-50 %. „Nevidím ale důvod, proč cpát do auta za 60 tisíc CNG, když do 30 tisíc mně vyjde montáž LPG a jezdím taktéž za polovic - nehledě na to, že LPG stanice jsou na každém rohu a CNG stanic je jen 22 a mnoho z nich má provoz jen ve všední den a od 6 do 15 hodin,“ napsal Novinkám čtenář Petr Kuchař z Pardubic v reakci na článek o autech jezdících na zemní plyn.

Podívejme se tedy podrobněji na LPG. Pražská plynárenská tvrdí, že jeho kvalita je kolísavá. Nicméně LPG si řada motoristů oblíbila.

Zájem roste

„Zájem řidičů o přestavby aut na propan-butan (LPG) se proti situaci před dvěma lety zdvojnásobil,“ tvrdí spolumajitel společnosti, která se přestavbou vozů na LPG a dovozem potřebných komponentů zabývá již téměř dvacet let. Na LPG u nás jezdí přes 150 tisíc vozů.

Plusy a mínusy

Výhodou plynu je až o polovinu levnější provoz v nákladech přepočtených na 100 kilometrů. Nevýhodou zmenšení zavazadlového provozu. Auto na LPG také nesmí podle požární vyhlášky platné od loňského července do hromadných garáží. Odborné firmy ovšem oponují, že je pohon na LPG bezpečný podle evropských norem.

Náklady na předělání a servis

Předělání jednoduchých karburátorových motorů na LPG přijde zhruba na 30 tisíc korun. Cenové rozpětí je obvykle od 15 do 45 tisíc korun. Po 50–100 tisících ujetých kilometrů je třeba u specializované firmy provést údržbu (filtr), která stojí řádově stovky korun.

Na zemní plyn přímo od výrobce

Plyn, ať už jde o zemní nebo o propan-butan, ovšem zažívá nebývalý boom. Reagují na něho nejen motoristé, kteří si nechávají potřebná zařízení montovat dodatečně, ale i významné automobilky. Některé vozy mají už rovnou z výroby možnost volby přepnout z benzínu na plyn. Rozmach prodeje těchto benzínovo-plynových aut přímo z automobilky je u nás zatím v plenkách, na rozdíl od některých zemí západní Evropy.

Ve třídě luxusních limuzín se už v roce 2002 stal první vlaštovkou Mercedes-Benz E 200 NGT, spalující vedle benzínu také zemní plyn (CNG). Emise má až o 20 % nižší proti benzínu. Na zemní plyn přímo z výroby jsou v nabídce užitkové Citroën Berlingo 1.4i GNV, Fiat Multipla a Ducato.

Mercedes-Benz loni uvedl do sériové výroby také nákladní Sprinter NGT s pohonem na zemní plyn. Oproti klasickým vznětovým motorům je jeho provoz zhruba o 30 procent levnější a má nižší emise, tvrdí automobilka. Subaru rovněž nabízí plynového Forestra, konkrétně na LPG.