Hlavní obsah

Urban: Aero prodáme do jednoho roku

Právo, Martin Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Ve vodochodské firmě zřejmě brzy proběhnou významné personální změny. Zbrojovka Aero Vodochody, kterou stoprocentně ovládá stát, by měla nejpozději za rok znát jméno svého nového majitele.

Foto: Alena Lochmannová

Karlovarskému kraji by tato možnost pomohla postupně řešit problém s nedostatkem sester a dalších zdravotníků.

Článek

Právu to řekl ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. "Do roka a do dne budeme mít jasno," uvedl Urban.

Pro zbrojovku, která se nedávno rozloučila a americkou leteckou společností Boeing, pod jejímž vedením se dostala na pokraj krachu, by podle ministra měl být opět nalezen investor z oblasti leteckého průmyslu. 

"Po rozchodu s Boeingem rychle podnikáme další kroky. Akcionářská práva převede ministerstvo financí na ministerstvo průmyslu a obchodu. Potom změníme model řízení zbrojovky na německý," řekl Právu Urban. Hlavní pravomoci tak přejdou z představenstva firmy na dozorčí radu. Podle ministra se v Aeru rovněž dají očekávat významné personální změny. V podniku potom proběhne restrukturalizace a začne se hledat nový strategický partner.

Skončí spolupráce s Tchajwanci

V současnosti probíhá v podniku analýza výrobních programů a jejich perspektivnosti. Jisté podle Urbana je, že bude ukončena spolupráce s tchajwanskou společností AIDC, která měla ve společném podniku s Aerem vyrábět civilní dopravní letoun Ae270 Ibis.

Tchajwanci již dali najevo, že hodlají od projektu odstoupit. Důvodem má být fakt, že certifikace letounu jak pro Evropu, tak pro Spojené státy má již tříletý skluz a její udělení se dá čekat nejdříve v průběhu příštího roku. Podle Urbana se nyní zvažuje, zda pro projekt hledat nového partnera, či jej zcela ukončit.

Ministerstvu průmyslu se již podařilo dosáhnout změn ve smlouvách s americkým výrobcem vrtulníků Sikorsky. Za čtyři roky od podpisu kontraktu totiž Aero na dodávkách dílů pro americké vrtulníky kvůli špatným smlouvám prodělalo již přes 1,5 miliardy korun. 

Důvodem je podle právního poradce Aera, společnosti Kocián Šolc Balaštík (KŠB), to, že náklady na výrobu jednoho vrtulníku převýšily jeho prodejní cenu. Vyplývá to z výsledků hloubkového auditu, který pro Aero provedla počátkem letošního roku společnost Pricewaterhouse Coopers

Podle nových smluv byla cena, kterou Sikorsky Aeru platí, zvýšena a od příštího roku by měl být projekt ziskový. V případě ukončení výroby dopravního letounu Ae270 Ibis by Aero vyrábělo vojenské stíhací letouny L 159 a díly k vrtulníkům Sikorsky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám