Článek
Automobilový průmysl se podílel na tržbách celého průmyslu 23 procenty, což je o procentní bod více v porovnání s rokem 2011, a zhruba osmi procenty na hrubém domácím produktu České republiky.
Samotní členové sdružení loni vykázali rekordní tržby 721 miliard korun, což představuje meziroční růst o více než šest procent. „Automobilový průmysl zůstal v roce 2012 motorem českého hospodářství. Avšak v druhé polovině roku, kdy se začaly objevovat signály ekonomické stagnace, bylo nutno přizpůsobit výkon reálné situaci. V celoročních výsledcích se to ale projevilo nepatrným poklesem produkce vozidel,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Výroba osobních aut v Česku loni klesla o 1,7 procenta na 1,174 miliónu vozů. Po rekordním roce 2011 to byl druhý nejlepší výsledek od vzniku Česka i Československa a první pokles od roku 2003.
Důležitá orientace i mimo Evropu
Nejvíce vyrobila Škoda Auto, konkrétně přes 656 000 vozů, následovaná automobilkami Hyundai (přes 303 000 vozů) a TPCA (téměř 215 000 aut).
„Evropa sice zůstává naším nejdůležitějším zákazníkem, ale více než 35procentní nárůst vývozu do mimoevropských zemí je vynikající. Trhy v těchto zemích na rozdíl od Evropy rostou a toho musíme využít,“ připomněl Jahn.
Firmy v oboru zaměstnávaly 155 000 lidí. Průměrná měsíční mzda ve členských firmách sdružení se zvýšila o 3,9 procenta na 30 385 korun. O pětinu tak přesáhla celostátní průměr.