Hlavní obsah

Trať mezi Plzní a Mostem chce pět dopravců, ČD soutěž zpochybnily

O provoz železniční trati Plzeň-Most má zájem pět společností. Nabídku dosud podaly České dráhy, RegioJet, Leo Express, GW Train Regio a společnost Arriva spadající pod německé Deutsche Bahn. Podle informací ČTK ale vůbec nejlevnější nabídku podala společnost GW Train Regio, která za kilometr jízdy žádá po státu dotaci necelých 75 korun.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Vítěz výběrového řízení, které ministerstvo dopravy vypsalo v únoru, by měl začít s provozem od prosince příštího roku.

Společnost Leo Express v tiskové zprávě uvádí, že jejich nabídka je o 14 procent levnější, než kolik na trase doposud účtují státu České dráhy. Ty už soutěž zpochybnily, podle nich není zadání soutěže správné. Obrátily se na antimonopolní úřad.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

„Protože vnímáme určité pochybnosti o správnosti zadání k nabídkovému řízení na tuto linku, spočívající především v kritériích, která podle nás neumožňují připravit uchazečům srovnatelné nabídky, obrátili jsme se v této věci na ÚOHS,” řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Ministerstvo dopravy ocenilo, že o trať je mezi dopravci zájem, nepatří přitom mezi nejatraktivnější. Například není elektrifikovaná.

 Další tratě budou následovat

Vyhlášení výběrového řízení na provozovatele dálkové linky mezi Plzní a Mostem je po dlouhé době prvním krokem k otevření železničního trhu soukromým společnostem.

Naposledy se ministerstvo pokoušelo formou veřejné soutěže vybrat provozovatele na lince mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, muselo ji ale zrušit poté, co v březnu 2013 vyřadilo z tendru kvůli nesplnění kvalifikačních podmínek společnost Arriva. V tendru pak zůstal jediný zájemce, RegioJet podnikatele Radima Jančury.

Následovat mají další trasy

Po trati Plzeň–Most plánuje ministerstvo vypsat výběrové řízení na dvojici linek z Liberce do Pardubic a do Ústí nad Labem. Následovat by měly trasy Praha–Ústí nad Labem–Děčín a Praha–Ústí nad Labem–Karlovy Vary–Cheb. Jako poslední přijde na řadu linka Ostrava–Krnov–Olomouc.

Bezbariérové vlaky

Vozidla, kterými vítěz tendru bude cestující na trase mezi Plzní a Mostem vozit, by měla být schválená pro jízdu alespoň stokilometrovou rychlostí, bezbariérová a vybavená elektrickými zásuvkami, uvedlo v podmínkách nabídkového řízení ministerstvo.

Povinností nového dopravce naopak nebude uznávat jízdní doklady ostatních železničních společností. Vzájemné uznávání jízdenek nechal úřad na dohodě mezi dopravci.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám