Článek
Meziročně celosvětově poklesl jak počet nových registrací čistě elektrických bateriových aut - o 20,4 procenta, tak i tzv. plug-in hybridů - o 23,9 procenta.
Jedinou rostoucí kategorií aut využívajících částečně k pohonu elektřinu byly klasické hybridy. Zde šlo o skoro třetinový nárůst.
„Celková čísla táhla dolů Čína, která je zdaleka největším světovým trhem s elektromobily. V polovině roku čínská vláda prudce snížila dotace na nákup elektromobilů, což se projevilo na meziročním poklesu o více než čtvrt milionu nových registrací, tedy asi o třetinu. Naopak v největších pěti zemích Evropské unie registrací přibylo meziročně o více než 60 procent,” komentoval vývoj na hlavních trzích expert na automobilový průmysl z PwC ČR Pavel Štefek.
Nové registrace elektromobilů podle typu | |||
---|---|---|---|
Typ vozu | Nové registrace 2019 | Změna 2019/2018 | Změna Q419/Q418 |
Bateriové elektromobily (BEV) | 1 391 252 | 13.8 % | -20.4 % |
Plug-in hybridy (PHEV) | 449 660 | -13.2 % | -23.9 % |
Hybridy | 1 363 126 | 23.2 % | +30.5 % |
Celkem | 3 204 038 | 12.5 % | - 5.4 % |
Zdroj: PwC E-Mobility Sales Review (2020) |
Do množiny analyzovaných klíčových trhů se počítají Čína, USA, sedm evropských států (Německo, VB, Francie, Itálie, Španělsko, Nizozemsko, Norsko), Japonsko a Jižní Korea.
V Číně vláda dotuje nákup elektromobilů už déle než deset let, postupně ale objem dotací snižuje. Naposledy loni v červnu poklesla dotace přibližně na polovinu, což vyvolalo výrazný pokles poptávky po stále ještě drahých elektrických autech. V Číně ale zároveň loni klesly i celkové prodeje aut, včetně těch s konvenčními motory.
První elektromobil vyráběný v České republice. Z Nošovic bude sjíždět Hyundai Kona
Podobně slabý závěr roku zaznamenaly prodeje elektromobilů i v USA. Celkově trh bateriových elektromobilů poklesl o 27,3 procenta. Za celý rok 2019 ale jak Čína, tak USA díky silnému prvnímu pololetí zůstaly v kladných číslech.
Úplně opačně se situace vyvíjí v Evropě, kde emisní pravidla nutí jak výrobce, tak potažmo i státy investovat do vývoje elektrických aut i dobíjecí infrastruktury. Statistika PwC sleduje pět největších zemí Evropské unie a navíc ještě Nizozemsko a Norsko. Na tomto trhu v závěru roku 2019 stouply nové registrace bateriových elektromobilů o 60,5 procenta, za celý rok potom dokonce o 76,4 procenta.
Největší růst ze všech sledovaných zemí potom zaznamenalo Nizozemsko, kde v posledním čtvrtletí vzrostl počet nově registrovaných bateriových elektromobilů dokonce o 194 procent.
V současnosti stále ještě i na rozvinutých trzích elektromobily představují výrazně menšinové tržní podíly v porovnání s benzinovými a naftovými auty. V celém sledovaném globálním trhu představovaly elektromobily v širším slova smyslu (včetně hybridů a plug-in hybridů) 6,1 procenta všech nových registrací.
Premiantem je v tomto ohledu tradičně Norsko, kde loni 68,2 procent nově registrovaných vozů alespoň částečně využívalo k pohonu elektřinu.
Nové registrace čistě bateriových elektromobilů (BEV) podle trhů | |||
---|---|---|---|
Trh | Nové registrace 2019 | Změna 2019/2018 | Změna Q419/Q418 |
Čína | 825 527 | +4,2 % | -32,6 % |
USA | 241 912 | +1,3 % | -27.3 % |
EU 5+2 | 286 330 | +76,4 % | +60.5 % |
V Česku bylo loni podle údajů Svazu dovozců automobilů registrováno 636 čistých elektromobilů, což je mírný pokles oproti 703 vozům z roku 2018. Na silnicích ale výrazně přibylo hybridů - meziročně o 73 procent, dohromady jich bylo během minulého roku registrováno 8346, z toho plug-in hybridů 466. Celkový podíl těchto aut je ale stále dost nízký, kolem čtyř procent.