Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Antonio Bronic, Reuters

Světové prodeje elektromobilů klesají. Hlavně kvůli Číně

Prodeje nových elektrických aut pokračovaly na konci loňského roku v propadu, který byl znát už ve třetím čtvrtletí. Čísla dolů táhla hlavně Čína, v největších zemích Evropy je trend opačný, vyplývá ze studie PwC, která byla zveřejněna ve středu.

Ilustrační foto Foto: Antonio Bronic, Reuters
Světové prodeje elektromobilů klesají. Hlavně kvůli Číně

Meziročně celosvětově poklesl jak počet nových registrací čistě elektrických bateriových aut - o 20,4 procenta, tak i tzv. plug-in hybridů - o 23,9 procenta.

Jedinou rostoucí kategorií aut využívajících částečně k pohonu elektřinu byly klasické hybridy. Zde šlo o skoro třetinový nárůst.

„Celková čísla táhla dolů Čína, která je zdaleka největším světovým trhem s elektromobily. V polovině roku čínská vláda prudce snížila dotace na nákup elektromobilů, což se projevilo na meziročním poklesu o více než čtvrt milionu nových registrací, tedy asi o třetinu. Naopak v největších pěti zemích Evropské unie registrací přibylo meziročně o více než 60 procent,” komentoval vývoj na hlavních trzích expert na automobilový průmysl z PwC ČR Pavel Štefek.

Nové registrace elektromobilů podle typu
Typ vozuNové registrace 2019Změna 2019/2018Změna Q419/Q418
Bateriové elektromobily (BEV)1 391 25213.8 %-20.4 %
Plug-in hybridy (PHEV)449 660-13.2 %-23.9 %
Hybridy1 363 12623.2 %+30.5 %
Celkem3 204 03812.5 %- 5.4 %
Zdroj: PwC E-Mobility Sales Review (2020)

Do množiny analyzovaných klíčových trhů se počítají Čína, USA, sedm evropských států (Německo, VB, Francie, Itálie, Španělsko, Nizozemsko, Norsko), Japonsko a Jižní Korea.

V Číně vláda dotuje nákup elektromobilů už déle než deset let, postupně ale objem dotací snižuje. Naposledy loni v červnu poklesla dotace přibližně na polovinu, což vyvolalo výrazný pokles poptávky po stále ještě drahých elektrických autech. V Číně ale zároveň loni klesly i celkové prodeje aut, včetně těch s konvenčními motory.

Podobně slabý závěr roku zaznamenaly prodeje elektromobilů i v USA. Celkově trh bateriových elektromobilů poklesl o 27,3 procenta. Za celý rok 2019 ale jak Čína, tak USA díky silnému prvnímu pololetí zůstaly v kladných číslech.

Úplně opačně se situace vyvíjí v Evropě, kde emisní pravidla nutí jak výrobce, tak potažmo i státy investovat do vývoje elektrických aut i dobíjecí infrastruktury. Statistika PwC sleduje pět největších zemí Evropské unie a navíc ještě Nizozemsko a Norsko. Na tomto trhu v závěru roku 2019 stouply nové registrace bateriových elektromobilů o 60,5 procenta, za celý rok potom dokonce o 76,4 procenta.

Největší růst ze všech sledovaných zemí potom zaznamenalo Nizozemsko, kde v posledním čtvrtletí vzrostl počet nově registrovaných bateriových elektromobilů dokonce o 194 procent.

V současnosti stále ještě i na rozvinutých trzích elektromobily představují výrazně menšinové tržní podíly v porovnání s benzinovými a naftovými auty. V celém sledovaném globálním trhu představovaly elektromobily v širším slova smyslu (včetně hybridů a plug-in hybridů) 6,1 procenta všech nových registrací.
Premiantem je v tomto ohledu tradičně Norsko, kde loni 68,2 procent nově registrovaných vozů alespoň částečně využívalo k pohonu elektřinu.

Nové registrace čistě bateriových elektromobilů (BEV) podle trhů
Trh Nové registrace 2019Změna 2019/2018Změna Q419/Q418
Čína825 527+4,2 %-32,6 %
USA241 912+1,3 %-27.3 %
EU 5+2286 330+76,4 %+60.5 %

V Česku bylo loni podle údajů Svazu dovozců automobilů registrováno 636 čistých elektromobilů, což je mírný pokles oproti 703 vozům z roku 2018. Na silnicích ale výrazně přibylo hybridů - meziročně o 73 procent, dohromady jich bylo během minulého roku registrováno 8346, z toho plug-in hybridů 466. Celkový podíl těchto aut je ale stále dost nízký, kolem čtyř procent.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků