Hlavní obsah
Carlos Ghosn na kresbě ze soudní síně Foto: Kyodo, Reuters

Stíhaný exšéf Renaultu a Nissanu Ghosn odletěl z Japonska v bedně na hudební nástroj

Bývalý předseda správní rady japonské automobilky Nissan a někdejší šéf Renaultu Motor Carlos Ghosn odletěl z Japonska schovaný v bedně na hudební nástroj, uvedla v úterý libanonská televize MTV Lebanon. Odbory CGT žádají vysvětlení, jak se ze země vycházejícího slunce dostal a kdo mu pomohl, napsala agentura AFP.

Carlos Ghosn na kresbě ze soudní síně Foto: Kyodo, Reuters
Stíhaný exšéf Renaultu a Nissanu Ghosn odletěl z Japonska v bedně na hudební nástroj

„Neutekl jsem před spravedlností,” uvedl Ghosn podle serveru Financial Times s tím, že teď teprve může svobodně komunikovat s médii.

Podle televize MTV Lebanon se z regionálního japonského letiště dostal v bedně určené na přepravu hudebního nástroje.

Pomohla mu bezpečnostní agentura a při vstupu do Libanonu z Turecka u sebe měl francouzský pas. Zdroje těchto informací libanonská televize neuvádí.

Ghosn je francouzský občan, který se narodil v Brazílii a vyrůstal v Libanonu.

Architekt dlouholeté francouzsko-japonské automobilové aliance Renault-Nissan, do které se v roce 2016 zapojila i automobilka Mitsubishi, měl v Japonsku stanout před soudem kvůli obvinění z finančních deliktů, včetně podhodnocování příjmů ve finančních výkazech.

Odborář je Ghosnovým útěkem pobouřen

Ghosnův úprk do Libanonu pobouřil odboráře Renaultu. „Doufáme, že vše vyjde na světlo, a zejména to, kdo Carlosi Ghosnovi pomohl,” uvedl v komuniké odborů CGT Fabien Gâche.

„Jak se mohl z Japonska dostat, když od jeho obhájců víme, že zemi opustit nesměl a že jeho pohyb a styky s ostatními podléhaly přísným kontrolám?” ptal se zástupce francouzských odborů. „Jak mohl projít letištní kontrolou bez pasu – vždyť jeho obhájci tvrdí, že mají jeho francouzský, brazilský i libanonský pas?” dodal.

Ghosn byl ve chvíli, kdy ho na konci roku 2018 v Tokiu poprvé zatkli, šéfem Renaultu a předsedou představenstva Nissanu.

Ghosn mohl potopit odpor manažerů vůči Renaultu

Nissan vlastní 15 procent akcií Renaultu, zatímco Renault vlastní 43 procent Nissanu a Nissan má 34procentní podíl v Mitsubishi.

Vztah mezi Renaultem a Nissanem však zdaleka není rovnocenný. Nissanu 15procentní podíl nezajišťuje hlasovací práva, naopak Renault má velmi silný vliv na rozhodování v Nissanu.

Reportáž o zatčení Carlose Ghosna na pouliční obrazovce v Tokiu.

Foto: Toru Hanai, Reuters

Dosud byl mezi automobilkami poměrně složitý vztah, nicméně obě byly součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Mezi členy představenstva Nissanu však panoval silný odpor vůči Ghosnově plánu obě automobilky více integrovat a eventuálně je sloučit. Proto se snažili hledat způsoby, jak případné fúzi zabránit.

Podle zdrojů Financial Times blízkých vedení Nissanu mělo k fúzi dojít v řádu měsíců. Představenstvo Nissanu se obávalo, že případná fúze by ještě více prohloubila nerovné postavení japonské automobilky.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků