Hlavní obsah
K dokončení dálniční sítě ČR zbývá ještě vybudovat 800 kilometrů. Jedním z hlavních důvodů, proč nových úseků přibývá tak pomalu, je váznoucí výkup pozemků. Ilustrační foto Foto: Právo

Stavbu dálnic má urychlit změna zákona

V Česku je rozestavěno 140 kilometrů dálnic a letos mají práce začít na dalších 130 kilometrech. Podmínkou ovšem je vykoupit včas všechny potřebné pozemky. Přispět k tomu má poslanecká novela o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kterou už schválila Sněmovna a 13. ledna ji projedná Senát.

K dokončení dálniční sítě ČR zbývá ještě vybudovat 800 kilometrů. Jedním z hlavních důvodů, proč nových úseků přibývá tak pomalu, je váznoucí výkup pozemků. Ilustrační foto Foto: Právo
Stavbu dálnic má urychlit změna zákona

Šance na to, aby novela nabyla účinnosti již na jaře, je skutečně velká. Poslanecký návrh Sněmovna loni v listopadu schválila hned v prvním čtení, když pro něj hlasovali poslanci napříč politickým spektrem. A v tomto týdnu novelu podpořil i senátní výbor pro veřejnou správu.

Předkladatelé, jimiž jsou poslanci z klubů ANO, ČSSD, KDU-ČSL, ODS a TOP 09, navrhují místo dosavadních maximálních cenových limitů pro výkup pozemků zavést pevné ceny a omezit bonus za výkup zemědělské a lesnické půdy. Jejich novela má také umožnit, aby stát mohl nakupovat pozemky, které potřebuje směnit za jiné, potřebné pro výstavbu nejen dálnic, ale i železničních tratí a vodních děl.

„Ten poslanecký návrh skutečně umožní zajistit pokračování přípravy výstavby dopravní infrastruktury v České republice bez nějakých vážnějších problémů,“ uvedl už dříve premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Pokud teď Senát novelu podpoří a podepíše ji prezident Miloš Zeman, odpadne dosavadní praxe, kdy bylo jen na rozhodnutí investora, zda vlastníkovi pozemku nabídne osminásobek, či dokonce šestnáctinásobek ceny stanovené znalcem. Nově se má totiž u stavebních pozemků odhadní cena vynásobit koeficientem 1,15, což bude pevná cena.

Dál hrozí vleklé soudní spory

Otázka ovšem je, zda to naopak nepovede ke zpomalení výkupu. Pokud totiž vlastník odmítne pozemek prodat, nebude již sice moci licitovat o ceně, ale stát v tom případě bude pozemek moci získat jenom vyvlastněním. A to je soudní záležitost na celé roky.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce proto po vzoru Německa do české legislativy prosadit možnost začít stavět už ve chvíli, kdy ještě nejsou vykoupeny všechny pozemky. Případné spory s jejich vlastníky o výkupní ceně by pak soud řešil až v průběhu výstavby.

Takový princip již obsahoval návrh novely zákona o liniových stavbách, Ťok však tento materiál loni na jaře pro rozpor s ústavou raději stáhl. „Teď je naopak pro potřebnou změnu ústavy poměrně slušná šance, vždyť vcelku příznivě se na takovou možnost dívá i pravicová opozice,“ je přesvědčen Ťok.

Anketa
Souhlasíte s tím, aby vlastník pozemku v případě výkupu pro stavbu dálnice přišel o možnost jednat o ceně?
Ano
69.5 %
Ne
30.5 %
Celkem hlasovalo 583 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků