Hlavní obsah
Nejvyšší kontrolní úřad Foto: Milan Malíček, Právo

NKÚ se tvrdě opřel do státu: Zasukoval se, selhává a škodí

Veřejný sektor v Česku nedokázal dostatečně reagovat na dynamické proměny a výzvy, kterým společnost čelí. Selhává v oblasti digitalizace, zjednodušení daňových povinností, úspory energií či dopravy. K těmto zjištěním ve své výroční zprávě došel Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), který kritizuje například zátěž podnikatelů kontrolním hlášením DPH.

Nejvyšší kontrolní úřad Foto: Milan Malíček, Právo
NKÚ se tvrdě opřel do státu: Zasukoval se, selhává a škodí

Stát podle NKÚ do těchto oblastí investuje výrazné prostředky, nedostává však za ně to, co očekává. „Máme ‚zasukovaný‘ stát, který neumí řadě problémů čelit,“ domnívá se prezident NKÚ Miloslav Kala.

„Je třeba vyhodnotit nezbytnost a účinnost vládní regulace. Měli bychom se podívat také na právní rámec a jeho efektivitu při řešení sporů, koncipovat vládní intervence s ohledem na poměr nákladů a výnosů,“ dodává.

Potřebné reformy se podle NKÚ v řadě oblastí stále oddalují. Aby firmy splnily daňové povinnosti, potřebují o 40 procent více času, než je průměr zemí EU a Evropského sdružení volného obchodu. Jde o celých 230 hodin.

Kontrolní hlášení zvýšilo zátěž podnikatelů

Některá opatření zavedená státem v rámci boje proti daňovým únikům administrativní zátěž zvýšila, místo aby ji snížila. Přestože například kontrolní hlášení je elektronické, narostla doba pro administraci povinností plátců DPH o 14 hodin.

„Tyto i další oblasti ukazují, že stát není schopen správně reagovat na dynamické změny ve společnosti,“ uvádí NKÚ v tiskové zprávě.

„Na malé výkonnosti celé státní správy se podepisuje stávající struktura a procesy. Častým nedostatkem je také nízká kvalita řízení a kontroly ze strany odpovědných orgánů,“ uzavřel úřad.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků