Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Stát jedná se Smartwings o téměř miliardové podpoře

Stát jedná se skupinou Smartwings, do níž patří aerolinky Smartwings a České aerolinie (ČSA), o záruce na úvěr až 900 milionů korun kvůli dopadům covidu. Podmínkou je přejmenování celé skupiny na ČSA a zachování 2500 pracovních míst. V sobotu to uvedl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) po schůzce s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech.

Ilustrační foto Foto: Jaroslav Soukup, Novinky
Stát jedná se Smartwings o téměř miliardové podpoře

Stát podle Havlíčka uvažuje o zárukách na půjčky mezi 500 a 900 miliony korun. On sám podporuje výši podpory 800 milionů korun. Ministr dále řekl, že v posledních hodinách intenzivně jednal se všemi vlastníky.

Aerolinky na vládu také v posledních dnech tlačí prostřednictvím celostránkových inzerátů v celostátních denících a rozsáhlé webové kampaně a internetové reklamy.

„Vlastníci jsou po jednáních v posledních dnech ochotni dát do společnosti 1,6 miliardy korun, 600 milionů z toho tam již vložili,“ dodal Havlíček. Tyto peníze však podle ministra nebudou na záchranu ztrátového podniku stačit. „Společnost bude potřebovat 2 až 2,5 miliardy korun,“ tvrdí ministr.

Se Zemanem se shodli

„Mám dobrý pocit, že jsme se (s prezidentem) shodli na řešení problému ČSA, respektive Smartwings,“ uvedl Havlíček v Lánech.

Stát si klade jako podmínku, že se celá skupina přejmenuje na ČSA a bude garantovat současných 2500 pracovních míst. Stát chce mít také klíčovou roli ve věřitelském výboru. Vlastníci by si také v příštích letech neměli vyplácet žádnou dividendu.

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) však dříve uvedla, že státní záruku pro dopravce nepodporuje. Případnou pomoc státu kritizovali i ekonomové a odbory, podle nichž nejde o strategickou společnost.

„Není zcela jasné, proč by se v našem ústavním pořádku měla tvořit hospodářská politika vlády v konzultaci s prezidentem země,” sdělil Novinkám v sobotu hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.

„Zároveň ale není jasné, zda ad hoc jednání s jednou firmou lze považovat za hospodářskou politiku. V tomto je třeba souhlasit s ministryní Schillerovou, že ke Smartwings nelze přistupovat jinak než k ostatním,” dodal ekonom.

„Vládou požadovaný schodek 500 miliard je třeba použít na základě přesně stanovených pravidel. Utratit 500 miliard bez systému salámovou metodou zadělává na ještě větší problémy v budoucnu,” uzavřel.

Podle Havlíčka udržení aerolinií požadují cestovní kanceláře. O jejich místo se přitom již hlásí polské charterové aerolinky Buzz z irské skupiny Ryanair.

„Buzz vede pokročilá jednání s klíčovými operátory a skupinou Ryanair, aby rozšířil své služby z Prahy o další destinace v Řecku, Turecku, Itálii, Španělsku, Portugalsku a severní Africe na léto 2021,” nechal se slyšet generální ředitel Buzz Michal Kacmarczyk.

Irský nízkonákladový dopravce Ryanair už v minulých týdnech avizoval, že by v případě krachu tuzemských Smartwings mohl nahradit jejich lety z Prahy. Společnost o rozšíření svého provozu z Prahy také jedná se zástupci letiště.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků