Hlavní obsah
Dopravní podnik hlavního města Prahy Foto: Jan Handrejch, Právo

Soud znovu otevře otázku sporné smlouvy na reklamu v pražské MHD

Městský soud v Praze začne ve čtvrtek projednávat odvolání společnosti Rencar ze skupiny JCDecaux proti loňskému rozhodnutí Obvodního soud pro Prahu 9, podle kterého je neplatná smlouva firmy s pražským dopravním podnikem (DPP) o pronájmu reklamních ploch v MHD.

Dopravní podnik hlavního města Prahy Foto: Jan Handrejch, Právo
Soud znovu otevře otázku sporné smlouvy na reklamu v pražské MHD

Ve středu to uvedl vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík. Podnik podle něj po přesoutěžení části ploch získává třikrát více peněz než dříve.

Kontrakt se týká exkluzivního práva pro Rencar provozovat reklamu v MHD, celkem jde o zhruba 130 tisíc reklamních ploch. Smlouvu podnik vypověděl v roce 2016, protože podle něj byla nevýhodná. Původně měla platit do roku 2031.

Po výpovědi následoval soudní spor ohledně její platnosti. Soud loni v září rozhodl, že smlouva byla od počátku neplatná kvůli neurčitosti předmětu nájmu, Rencar se odvolal. Šabík ve středu zopakoval, že DPP považuje verdikt za správný.

Dodal, že podnik již vysoutěžil nové nájemce u části reklamních ploch. "Noví nájemci nám hradí ročně částku ve výši více než 150 milionů korun, což je třikrát více, než dosud hradila společnost Rencar za několikanásobné množství využívaných reklamních ploch," uvedl.

DPP loni u soudu uvedl tři hlavní důvody, proč je podle něj smlouva neplatná. Původní znění podle advokáta podniku zaprvé nepodepsali v souladu s pravidly dva členové představenstva za každou ze stran, ale pouze generální ředitelé. Druhým důvodem byla neurčitost, protože smlouva nikdy nezahrnovala soupis majetku, kterého se týká, což také soud uvedl jako hlavní důvod její neplatnosti.

Posledním uvedeným argumentem bylo to, že podle nálezu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) šlo o smlouvu koncesní, ke které však nebyl udělen souhlas ministerstva financí, jak to požaduje zákon.

Skupina JCDecaux, pod kterou Rencar spadá, hrozí státu kvůli sporu o reklamu mezinárodní arbitráží. Již dříve také podala návrh na nařízení předběžného opatření, které by podniku zabránilo reklamní plochy pronajmout jiným firmám a uložilo mu umožnit Rencaru je dále využívat.

Soud však návrh zamítl z důvodu neexistence platné smlouvy mezi DPP a Rencarem. Stejný závěr obsahuje i odůvodnění rozsudku z roku 2009 ve sporu Rencaru s konkurenční firmou euroAWK.

Rencar založil v roce 1990 samotný DPP, v roce 2001 pak prodal většinový podíl společnosti Eroplakat z mezinárodní skupiny JCDecaux. Nyní má podnik ve firmě menšinový podíl. JCDecaux má v Praze také smlouvu s magistrátem na provoz přístřešků MHD, kterou minulé vedení magistrátu rovněž označilo za nevýhodnou a rozhodlo o tom, že ji neprodlouží.

Podle firmy je smlouva pro město naopak výhodná. Vedení magistrátu před časem rozhodlo, že nebude hledat další firmu, která by mobiliář vlastnila a provozovala, a namísto toho přístřešky nakoupí samo. Smlouva s JCDecaux skončí příští rok v červnu.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků