Hlavní obsah
Foto: Profimedia.cz

Sněmovna dala zelenou šrotovnému

Poslanecká sněmovna v pátek schválila kompromisní návrh zákona o podpoře hospodářského růstu, který mimo jiné zavádí takzvané šrotovné. Návrh předložila skupina poslanců ČSSD a podpořilo jej 82 poslanců z 89 přítomných. Proti byl pouze jeden.

Foto: Profimedia.cz
Sněmovna dala zelenou šrotovnému

Návrh vedle zavedení šrotovného počítá také se zrychlením odpisů či prodloužením podpory v nezaměstnanosti. Na konečné kompromisní podobě zákona se shodla ČSSD  spolu s ODS.

Na šrotovné ve výši 30 tisíc korun má mít nárok každý, kdo koupí vozidlo s benzinovým nebo naftovým motorem do celkové ceny 500 tisíc korun a zároveň nechá zlikvidovat automobil starší 10 let.

Pokud si někdo vybere automobil s alternativním či hybridním pohonem, bude šrotovné činit 60 tisíc korun a cena nového vozu bude limitována 700 tisíci korun.

Šrotovné je populární v okolních zemích

Příspěvek na pořízení nového automobilu, tzv. šrotovné již letos zavedlo například Slovensko a Německo. V obou zemích byl o státní dotaci na ekologickou likvidaci starého vozu při koupi nového obrovský zájem.

Například u našich východních sousedů byl zájem takový, že proběhla dvě kola, během kterých byly peníze od státu během několika dní vyčerpány.

Přehled zemí, kde v současné době platí šrotovné:
zeměplatnostčástkapodmínky
Francieod ledna 20091000/2000 eur (dle emisí nového auta)vůz min. 10 let starý
Lucemburskood ledna 20091500/2500 eur (dle emisí nového auta)vůz starší 10 let
Německo
od ledna 2009 (max. do konce roku 2009)2500 eurvůz min. 9 let starý
Nizozemsko(platí jen v Haagu)1000 eurvůz vyrobený před rokem 1991
Portugalsko 1000/1250 eur (podle stáří sešrotovaného vozu)vůz starší 10 let
Rakouskood dubna 2009 do prosince 2009 (max. 30 000 aut; zatím cca 13 550 vozů)1500 eurvůz starší 13 let
Rumunskood ledna 2009790 eurvůz starší 12 let
Španělskood srpna 20081800 eurvůz starší 10 let
Zdroj: ČTK

Tato podpora autoprůmyslu má své zastánce, ale i odpůrce. Ti druzí upozorňují, že pomoc jednomu odvětví je jen dočasná a problémy v průmyslu neřeší. Navíc hrozí, že nabídka na výhodnou koupi nového vozu zláká domácnosti, které si auto nemohou dovolit. Lidé se pak ještě více zadlužují.

Poslanci schválili další protikrizové kroky

Ve Sněmovně byla v pátek v rámci boje proti hospodářské krizi schválena mimo jiné i novela zákona o pojistném na sociálním pojištění. Díky tomu se zaměstnavatelé zřejmě dočkají dočasných slev na sociálním pojištění.

Poslanci také schválili vládní protikrizovou novelu daní z příjmů. Ta kromě jiného zamezuje dvojímu zdaňování občanů pracujících v zahraničí.

Schválili také novelu insolvenčního zákona, která má zajistit, aby zaměstnanci zkrachovalých firem mohli dostat výplaty i za dobu tří měsíců před vyhlášením insolvence. Celkem by tak měli nárok na sedm platů. Svých peněz by se tak mohli dočkat například skláři ze skupiny Bohemia Crystalex Trading.

Anketa
Využili byste šrotovného?
Ne, nebudu mít peníze.
57.9 %
Ne, nové auto nepotřebuji.
21.3 %
Ano, alespoň ušetřím.
8.4 %
Ano, ale jen jestli budu mít dost peněz.
10.2 %
Nevím, ještě uvidím.
2.2 %
Celkem hlasovalo 15577 čtenářů.

Šrotovné

Státní příspěvek na nákup nového vozidla výměnou za likvidaci staršího auta. 

Německá vláda dotace zavedla od ledna letošního roku a činil 2500 eur, tedy přes 66 tisíc korun. Vláda na šrotovné vyčlenila 1,5 miliardy korun. Do konce léta byla částka kompletně vyčerpána.

Na Slovensku proběhly dvě vlny šrotovného a obě byly zcela vyčerpány. Tamní vláda lidem přidávala na nové vozy 1500 eur (900 eur v druhé vlně. Celkem se zlikvidovala zhruba 44 tisíc aut.

Díky šrotovnému v sousedních zemích vzrostl zájem o vozidla české automobilky Škoda, zejména model fabia. 

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků