Článek
Sarkozy naopak v pondělí potvrdil, že automobilky Renault a PSA Peugeot Citroën obdrží od francouzského státu po třech miliardách eur podpory v současné ekonomické krizi. Půl miliardy získá také filiálka Renault Trucks vyrábějící kamionové tahače. Půjčka ve výši 6,5 miliardy eur (přes 180 miliard Kč) bude rozvržena do pěti let, s nižšími úroky než by požadovaly banky.
Stát má však podmínku. Automobilky nesmějí během pěti let mimo jiné propouštět zaměstnance a zavírat továrny. Sarkozy také chtěl výslovně zakázat výrobu v zahraničí těch aut, které se pak dovezou zpět do Francie. Týká se to například Peugeotu 107 vyráběného v Kolíně.
"Nicméně po protestech Mirka Topolánka, českého premiéra a předsedy Evropské rady, Sarkozy hodil ručník do ringu ohledně relokalizace (návratu) některých montážních linek do Francie," napsal Le Monde.
Sarkozy záměrem zvedl vlnu emocí
Již minulý týden bylo téměř jasné, že Sarkozyho plán není příliš realistický. Podle údajů automobilek stojí výroba stejného vozu ve Francii o 1000 eur dráž než v Česku.
Kromě Topolánka se proti jeho záměru postavila i hospodářská komora. "Tento návrh zahrnující stažení výroby aut z ČR zpět do Francie je přímým ohrožením jednotného volného trhu a jde přímo proti myšlenkám a principům Evropské unie a čtyřem základním svobodám - svobodný pohyb služeb, zboží, kapitálu a osob, na kterých je dnes postaveno fungování vnitřního trhu Evropské unie,“ komentoval návrh prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.