Hlavní obsah

S auty zdraží také povinné ručení

Jindřich Ginter, Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ceny povinného ručení si podle Broker Consulting POVIndexu drží od dubna tempo zatím jen velmi mírného nárůstu. Průměrná cena za celý trh poskočila pouze o 43 korun na 6530 Kč. Oproti září 2019 je dokonce o 1186 korun nižší. Ceny aut na trhu včetně ojetin ale rostou, a tak experti očekávají, že vzrostou i ceny povinného ručení.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Ilustrační foto

Článek

POVIndex nezahrnuje auta vyšších tříd a léta pojištěné řidiče s bonusy. Pro vysledování trendu monitoruje vývoj cen ručení pro řidiče bez historie s vozem Škoda Octavia 1,6 TDI.

Zdražují-li auta, lze očekávat vyšší plnění v rámci škod a tím pádem růst cen povinného ručení
Jiří Váchal, Broker Consulting

Auta ale zdražují a to podle odborníků bude mít nevyhnutelně dopad na ceny povinného ručení, když budou muset pokrýt vyšší škody z havárií dražších aut.

„Současné povinné ručení vychází z dlouhodobého pohledu stále výrazně levněji než v minulosti. Zdražují-li automobily, lze ale očekávat i vyšší plnění v rámci škod a tím pádem růst cen povinného ručení,“ potvrdil analytik Broker Consulting Jiří Váchal.

Finanční poradna: Jak správně pojistit auto a co dělat v případě nehody

Finance

Mezi pojišťovnami se o zvyšujícím se tlaku na povinné ručení hodně mluví. „Lidé si pořizují dražší auta, zdražují i modely nižší střední třídy, a tak i plnění z běžných škod naskakuje. Na jednu stranu pojišťovny drží ceny na poměrně stabilní úrovni kvůli konkurenci, ale na druhou už to dlouho nebude udržitelné,“ řekl Právu obchodník jedné z největších pojišťoven.

„U všech sledovaných pohledů na hodnotu průměrné škody je rostoucí trend za posledních pět a půl roku velmi významný. Průměrná škoda narostla z 25 až 26 tisíc korun na počátku roku 2016 na aktuálních 35 tisíc korun,“ potvrdil vedoucí oddělení pojistné matematiky a analýz České asociace pojišťoven Petr Jedlička.

Podle něho od konce roku 2017 do letošního 1. pololetí vychází celkový kumulativní nárůst průměrné škody o 30 procent, přestože souhrnně průměrné pojistné za stejné období narostlo jen o 14 procent. To tedy nedosahuje ani poloviny růstu průměrné škody.

AdBlue pro diesely brutálně zdražil a rychle mizí z pump. Auta se bez něj nerozjedou

Ekonomika

„Škody narůstají kvůli navyšování cen náhradních dílů a technologicky náročnějším vozům. Navíc vše prodražují narušené dodavatelské řetězce,“ shrnul Jedlička.

Například Kooperativa se rozhodla dát klientovi vybrat, kolik za povinné ručení zaplatí. U nové „zelené karty“, kterou řidičům posílá, uvádí dvě ceny: jednu původní a druhou o několik set korun vyšší, každou s jiným variabilním symbolem.

K vyšší ceně přitom nabízí ve službách něco navíc, třeba větší rozsah asistence v případě poruchy nebo nehody, například více hrazených odtahů v rámci ČR za rok.

Rozdíly v regionech
Letos v září vyšlo průměrné roční povinné ručení pro řidiče bez bonusu se Škodou Octavia 1,6 TDI v Praze na 7224 korun, zatímco ve stejném období před dvěma lety byla jeho cena 8849 Kč.
V menším městě o velikosti Benešova vyjde povinné ručení v průměru na 5838 korun. Před dvěma lety za něj řidiči zaplatili 6528 Kč.
Zdroj: Broker Consulting

Reklama

Výběr článků

Načítám