Hlavní obsah
Varianty trasy rychlodráhy na letiště v Praze. Rozpracována má být žlutá varianta tunely přes Střešovice. Modře je značená dříve zvažovaná varianta tunely přes Ořechovku a červeně varianta v trase stávající železniční trati Dejvice-Veleslavín. Foto: David Ryneš, Mapy.cz

Rychlodráha na letiště by mohla vést dvěma tunely pod Střešovicemi

Rychlodráha, která má v budoucnu spojit Masarykovo nádraží s Letištěm Václava Havla v Praze, by mohla vést dvěma jednokolejnými tunely pod čtvrtí Střešovice. Komise ministerstva dopravy nechala Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) podrobně rozpracovat právě tuto variantu, informoval ve čtvrtek mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Varianty trasy rychlodráhy na letiště v Praze. Rozpracována má být žlutá varianta tunely přes Střešovice. Modře je značená dříve zvažovaná varianta tunely přes Ořechovku a červeně varianta v trase stávající železniční trati Dejvice-Veleslavín. Foto: David Ryneš, Mapy.cz
Rychlodráha na letiště by mohla vést dvěma tunely pod Střešovicemi

„Centrální komise ministerstva dopravy dala v úterý 31. května investorovi zelenou s podmínkou, že ověří, zda je záměr ekonomicky efektivní. SŽDC tak má svolení podrobně rozpracovat variantu dvou jednokolejných ražených tunelů pod pražskými Střešovicemi. Do konce roku vybere projektanta a zajistí aktualizaci analýzy ekonomické efektivity s ohledem na toto řešení,” řekl Ptačinský.

Projekt rychlého vlakového spojení mezi letištěm a centrem Prahy v odhadované hodnotě přes 20 miliard korun je zatím hudbou budoucnosti. Jednotlivé úseky se po získání povolení EIA (posudek dopadů na životní prostředí) mají začít stavět za tři až pět let, podobný čas pak zabere jejich dokončení.

Stát počítá s tím, že na část nákladů by získal dotace z evropských fondů na podporu dopravy. Ministr dopravy Dan Ťok loni uvedl, že na výstavbě rychlodráhy by se chtěli podílet i investoři a firmy z Jižní Koreje.

„Rozhodnutí centrální komise vřele vítáme, protože dosud uvažované varianty trasy v kritickém úseku Dejvice-Veleslavín slibovaly místním obyvatelům výraznou zátěž buď během výstavby, nebo po uvedení trati do provozu. Varianta tunelů vedených pod čtvrtí Střešovice tyto dopady naopak minimalizuje, protože umožňuje nasadit obdobnou razicí technologii jako při prodloužení metra do Motola nebo při výstavbě tunelů u Ejpovic,“ vysvětluje náměstek ředitele stavební správy západ SŽDC Bohuslav Stečínský.

Z letiště do centra za 20 minut

Řešení, které je na obrázku označené jako varianta 3 žlutou barvou, by podle něj navíc zkrátilo i jízdní doby v tomto úseku. Cesta vlakem z Masarykova nádraží na letiště by měla trvat něco přes dvacet minut.

Jak upozorňuje SŽDC, všechny varianty s výstavbou tunelů navyšují investiční náklady oproti variantě plně povrchové o víc než tři miliardy korun. Náklady na povrchovou variantu ministerstvo loni odhadlo na 19,5 miliardy, takové řešení ale naráží na odpor městských částí s ohledem na husté osídlení a možné dopravní komplikace.

Varianta 3 dostala přednost i před možnou trasou dvojkolejným tunelem přes Ořechovku.

Nová varianta Střešovice počítá s tím, že vlaky tam a zpět budou jezdit oddělenými tunely, což je lepší i z hlediska  požární bezpečnosti.

„Toto plně podpovrchové řešení jako jediné zcela uvolňuje koridor stávající trati v úseku Dejvice-Veleslavín, a umožňuje tedy alternativní využití prostoru například k vybudování cyklostezky,” dodal Ptačinský.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků