Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Archiv, Právo

Řetězce berou zákazníky malým krámkům

Doba idylických nákupů, kdy kupující znal jméno svého prodavače či majitele obchodu a dostával od něj za věrnost kalendář či láhev rumu, v Česku zřejmě definitivně skončila. V hypermarketech už podle průzkumů nakupuje 43 procent tuzemských domácností, v diskontních prodejnách pak 23 procent. Potvrzují to nejen stále nově otevírané velkoprodejny, ale i statistiky vypovídající o vývoji tržeb.

Ilustrační foto Foto: Archiv, Právo
Řetězce berou zákazníky malým krámkům

Přestože maloobchodní tržby letos ve srovnání s loňským rokem klesaly, řetězcům a různým hyper a supermarketům s převahou potravinářského zboží naopak rostly. Tržby těchto obchodních systémů v říjnu představovaly více než 68,3 % z celkových tržeb, což je nárůst o více než dvě procenta proti stejnému období loňského roku.

Ceny přivádějí kupce

V Česku působilo v pololetí letošního roku 587 diskontních prodejen, 558 supermarketů a 246 hypermarketů. Jen pro srovnání: před deseti lety bylo v celé ČR jen 25 hypermarketů.
Drobní prodejci, majitelé rodinných obchodů, nemohou především konkurovat cenám a široké nabídce obřích obchodů. Ceny jsou totiž často odvozeny od množství objednávek i od poskytnuté prodejní plochy.

A cena začíná při nákupech hrát pro značnou část kupujících klíčovou roli. Z malých krámků však odvádějí zákazníky nejen ceny či omezená nabídka sortimentu. Při stále větší motorizaci a uspěchaném životním stylu, kdy se jezdí na nákupy pouze jednou do týdne, rozhodující roli hraje možnost, zda se dá u obchodu zaparkovat.

Parkoviště proto nechybí u žádné velkoprodejny. Velkoprodejny umožňují nakoupit v jednom dni nejen potraviny, ale i drogistické zboží od renomovaných firem. Svoji roli hraje i fakt, že ve velkoprodejnách se dá platit kartou.

Zákazníky do velkoprodejen přivádí i otevírací doba, kdy je možné nakupovat ve všední den i ve dnech volna minimálně do 21. hodiny. Takovou otevírací dobu u většiny soukromých malých obchodů nenajdete.

Navíc velkoprodejny oceňují i svoje věrné zákazníky. Nejenže pro ně pořádají různé slevové akce, ale odměňují je i věrnostními body a zvýhodněnými nákupy.

Malé obchody ale mají šanci

Malé krámky však šanci k přežití mají, pokud se podle expertů začnou zaměřovat na sortiment, který není schopen z ekonomických důvodů velkovýrobce nabízet. To se týká například výrobků s vysokým podílem ruční práce. Malé obchody však musí počítat s tím, že současný zákazník bude i u těchto obchodů požadovat dlouhou otevírací dobu a již zmíněné parkování.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků