Hlavní obsah
Meziroční vývoj tržeb v maloobchodu Foto: Novinky

Prodeje se přesunuly na internet

Maloobchodní tržby s prodeji automobilů v říjnu meziročně poklesly o 4 procenta. Bez zahrnutí prodeje aut byl pokles mírnější, jen o 0,9 procenta. Je to lepší výsledek, než očekávali odborníci. I v důsledku vládních opatření proti šíření nákazy se dařilo zejména internetovým prodejcům.

Meziroční vývoj tržeb v maloobchodu Foto: Novinky
Prodeje se přesunuly na internet

E-shopům pomohlo i to, že část kamenných prodejen byla delší dobu kvůli vládním opatřením zavřená. Objem prodejů přes internet meziročně narostl o více než 30 procent. Dařilo se i prodejnám s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, kde byl zaznamenán růst tržeb o 6,3 procenta.

Poptávka po formálních oděvech zmizela

Naopak obří propad tržeb o 36,5 procenta zaznamenaly obchody s oděvy a obuví. „Koronavirus výrazně snížil poptávku po nákupu formálních oděvů, protože vedl k rušení společenských akcí,“ doplnil hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Tržby se snížily také ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (o 16,4 %), s potravinami (o 17,3 %) či s potřebami pro kulturu, sport a rekreaci (o 18,8 %).

Podle analytika Raiffeisenbank Davida Vagenknechta nejvíce utrpěl sektor zahrnující ubytování, stravování a pohostinství, kde došlo k poklesu o 60 procent v porovnání s poklesem o 27,9 procenta v září.

„Omezení volného pohybu a větší podíl práce z domova se patrně projevily také v tržbách za pohonné hmoty, které byly nižší o 11,6 procenta,“ uvedl.

Podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně vládní opatření do nedávna nadržovala velkým smíšeným řetězcům. „Ty byly často jediným místem, kde bylo  možné koupit například zimní boty. Zákazníci při jedné návštěvě spolu s botami vyřídí i nákup potravin. Menší specializované obchody trpí, velké řetězce nikoliv,“ uvedl.

„Můžeme si povšimnout nárůstu prodejů velkých supermarketů, kde lze kromě potravin nakoupit i oblečení, knihy a další zboží, jež je za běžné situace doménou specializovaných prodejen,“ dodal ekonom UniCredit Bank Jiří Pour.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků