Hlavní obsah

Přijetí eura si přeje více než tři čtvrtiny podnikatelů

Novinky, tov

Česko by dříve či později měla přijmout euro, jsou přesvědčeny více než tři čtvrtiny tuzemských podnikatelů. Ukázal to průzkum Svazu průmyslu a dopravy a České spořitelny v souvislosti s desátým výročím vstupu Česka do EU. Odpovídalo v něm celkem 267 podnikatelů a firem.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto.

Článek

Pouze necelá čtvrtina, konkrétně 23 procent podnikatelů, je proti přijetí společné evropské měny. Ve veřejnosti je poměr právě opačný, jen čtvrtina zavedení eura podporuje, ukázal nedávno průzkum agentury STEM.

Čtvrtina podnikatelů soudí, že „včera bylo pozdě“, tedy že republika už měla euro mít, skoro 30 procent je pro jeho přijetí v roce 2018 až 2020 a zhruba 22 procent se domnívá, že země by měla na euro přejít po roce 2020.

„Hlavními důvody jsou exportně orientovaná ekonomika a firmy, z nichž řada už nyní  euro používá při obchodování, takže by se jim snížily transakční náklady,“ uvedl pro Novinky Milan Mostýn, mluvčí Svazu průmyslu a dopravy.

Přijetí eura by také zatraktivnilo zemi pro investory a znamenalo by rozšíření podnikatelských příležitostí. Svaz s odkazem na ekonomické analýzy uvádí, že zavedení eura by mělo posílit růst HDP o jedno až dvě procenta, tedy až 60 miliard korun ročně.

Hlavní výhodou cestování bez hranic

K samotným důsledkům českého vstupu do EU se podnikatelé vyjadřovali spíše kriticky, přes 80 procent z nich si myslí, že Česko nemá v institucích EU dostatečné renomé, a má tak malou možnost něco ovlivnit.

Průmysl přinesl překvapení v podobě toho, co považují tuzemští podnikatelé za největší přínos členství země v EU. Očekávalo se, že pro ně je největší výhodou jednotný vnitřní trh, možnost přístupu k 500 miliónům zákazníkům bez cel a netarifních překážek. Místo toho podnikatelé spíše upřednostnili osobní hledisko a to, že se při cestě do zahraničí nemusí zdržovat na celnicích (tedy Schengen).

Zajímavé je, že důležitější než vnitřní trh (pro více než polovinu respondentů) je možnost získat dotaci či jiný podpůrný nástroj z EU. Zhruba polovina respondentů uvádí větší obchodní příležitosti a vnitřní trh.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám