Hlavní obsah

Pod šéfem Aera se třese židle

Novinky, Jiří Novotný
PRAHA

Podle informací Práva se pod Antonínem Jakubšem, předsedou představenstva a prezidentem Aera Vodochody, třese židle. Ve vládě vládne nespokojenost, že se pod jeho vedením nepodařilo do zahraničí prodat ani jediný letoun L-159 a státní pokladně hrozí miliardové ztráty.

Foto: Sylvie Kročáková

Opat Jakub Perger Vrchota z Rosenwertu

Článek

Vláda se kloní k názoru, že pokud chce vytvořit tlak na Boeing, jenž je významným akcionářem Aera, musí dojít k personální změně. Boeing se totiž o prosperitu Aera nedokázal postarat, přestože se k tomu před šesti lety při svém vstupu do vodochodské zbrojovky zavázal.

"K výměně šéfa Aera by mohlo dojít na chystané valné hromadě," řekl ve středu Právu dobře informovaný zdroj. Na dotaz, kdy se bude valná hromada konat, odpověděl viceprezident Aera Viktor Kučera: "O tom, že má být svolána, bylo rozhodnuto již v květnu. Ještě ale není upřesněno, zda se sejde v říjnu nebo listopadu."

Největším akcionářem Aera je s 36procentním podílem a. s. Letka, vlastněná Fondem národního majetku. Boeing Česká, který je společným podnikem amerického Boeingu a Českých aerolinií, má 35,3 procenta akcií a zbytek patří České konsolidační agentuře.

Nevýhodná smlouva

Pokud se situace v Aeru rychle nezlepší a nebude schopno splácet úvěry, bude za ně zřejmě muset náš stát uhradit Boeingu až dvacet miliard korun. Tak obrovskou záruku si totiž Američané v roce 1997 vyžádali od tehdejší vlády Václava Klause jako podmínku svého vstupu do Vodochod. Vstup podmínili rovněž tím, že budou mít na chod Aera rozhodující vliv. Boeing si jej zajišťuje prostřednictvím svých tří zástupců v pětičlenném představenstvu.

Vzhledem k smluvním podmínkám nepodstupuje Boeing ve Vodochodech žádné riziko. Že nemá o prosperitu Aera valný zájem, na to už bezvýsledně poukazovala vláda Miloše Zemana. Premiér Vladimír Špidla proto letos v červenci jednal při své návštěvě USA s Američany znovu. Ti mu sice naznačili, že jsou ochotni pomoci s odprodejem padesáti letounů L-159, od té doby se ale k žádným konkrétním výsledkům nedospělo. Proto se zřejmě vláda bude snažit nejen vyměnit Jakubšeho, ale také získat pro Aero místo Boeingu nového strategického partnera.

Sliby byly plané

Podle zdroje Práva se židle pod Jakubšem začala vážně třást letos v červenci, kdy se vláda zabývala problémy zadlužení Aera. Vláda nakonec vyslovila souhlas s tím, aby Aero mohlo požádat o prodloužení termínu zániku příslibu revolvingového úvěru, jenž mu byl poskytnut v roce 1998 na základě úvěrové smlouvy ve výši 300 miliónů dolarů.

Návrh na prodloužení státní záruky předložila vládě ministerstva financí a průmyslu a obchodu. "Vycházelo se přitom z Jakubšeho ujištění, že L-159 se podaří prodat Indii. To však nebylo reálné, a Indie si vybrala podle očekávání britské letouny Hawk. V Egyptě a Tunisu zase podrazil Aeru nohy nedostatečný servis letadel L-59 (vylepšené Albatrosy L-39), kterých tam dosud létá nemalé množství," uvedl zdroj.

Jediným zákazníkem pro podzvukové stíhačky L-159 je tak český stát, protože vláda v roce 1997 rozhodla, že 72 těchto strojů koupí od Aera naše armáda. "V současné době je armádě dodáno již 65 letounů, a celá zakázka bude ukončena do konce letošního roku," sdělil Právu Kučera. Pak bude Aero bez zakázek a stát začne s největší pravděpodobností sečítat ztráty.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám