Hlavní obsah
Takzvanou mobilní provozovnu si obchodníci vytvoří třeba na chodbě v nákupním centru. Ilustrační foto Foto: Karel Otcovský, Právo

Neseriózní obchodníci mají nový trik - mobilní provozovnu

Někteří prodejci například masážních polštářů na chodbách nákupních center odmítají přijmout vrácené zboží, jehož koupi si zákazník později doma rozmyslí. Snaží se najít mezeru v zákoně tvrzením, že prodávají v mobilní provozovně, tedy nikoli mimo prostory obvyklé k podnikání. Informoval o tom spotřebitelský časopis dTest.

Takzvanou mobilní provozovnu si obchodníci vytvoří třeba na chodbě v nákupním centru. Ilustrační foto Foto: Karel Otcovský, Právo
Neseriózní obchodníci mají nový trik - mobilní provozovnu

Na prodejce masážních polštářů mohou lidé narazit v nákupních centrech. S „výhodnou“ koupí masážních polštářů v běžném obchodním centru má svou zkušenost již řada spotřebitelů. Touto formou prodávala své výrobky například společnost Health & Beauty, která byla do nedávna v insolvenčním řízení, nebo Balamia, která je v současné době v likvidaci.

„Nyní se na poradenské lince dTestu setkáváme s obdobnými praktikami prodeje společnosti Mogebon, s. r. o., jehož jednatelce uvedené v obchodním rejstříku je teprve 18 let. Podnikatelská činnost této společnosti je téměř shodná s výše uvedenými,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Vyhráli jste poloviční slevu

Na chodbách nákupních center lákají prodejci kolemjdoucí do svých takzvaných „mobilních provozoven“. Usednou-li do křesílka, nastane proces obdobný předváděcí akci – vylosují si slevu 50 procent, takže masážní polštář již nestojí 12 tisíc, ale „pouze“ 5990 Kč. Zákazníka také zahrnou množstvím informací o zdraví prospěšných vlastnostech výrobku.

Pokud se zákazník později rozhodne zboží vrátit, protože si například zjistí, že podobný výrobek stojí jinde mnohem méně, případně že ho vlastně vůbec nepotřebuje, prodejce reaguje zprávou obsahující důvody, proč odstoupení od kupní smlouvy nemůže být uznáno. Společnost Mogebon, s. r. o., přišla s novým odůvodněním, proč peníze nelze vracet. Smlouva byla údajně uzavřena v takzvané mobilní provozovně dle § 17 živnostenského zákona.

„Základem tohoto argumentu je fakt, že co je uzavřeno na provozovně, není uzavřeno mimo prostory obvyklé k podnikání. Prodejce tímto opomíjí nebo úmyslně ignoruje ustanovení nového občanského zákoníku, které definuje smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání. V takovýchto případech má zákazník právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu a bez jakékoli sankce,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Toto opatření bylo zavedeno právě s cílem chránit klienty kritizovaných předváděcích akcí.

„I v případech, kdy smlouva byla uzavřena v mobilní provozovně, má spotřebitel právo na odstoupení od kupní smlouvy, pokud byl chvíli před jejím uzavřením osloven mimo takovou provozovnu. V těchto situacích ovšem spotřebitelům obvykle nezbývá nic jiného než se svých práv domáhat soudní cestou, navíc s nejistým výsledkem,“ dodává Zelený.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků