Hlavní obsah

Nejistý osud Design Centra ČR

Novinky, Eva Rajlichová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Již delší dobu se objevují v souvislosti s dalším osudem českého Design Centra nejrůznější úvahy či spekulace o jeho možném zrušení. Centrum spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, které na jeho provoz přispívá ročně asi 20 milióny korun.

Článek

Mluvčí ministerstva Tomáš Bartovský probíhající úvahy o další existenci DC připustil. Ministerstvo ovšem v žádném případě nemá v úmyslu likvidovat podporu kvalitního českého designu. "Naopak jde o hledání a nalezení formy jeho efektivní a rovnoměrné podpory. V současné době zvažujeme různé metody podpory českého designu realizované jinak než prostřednictvím nepružné příspěvkové organizace," dodal Bartovský.

Karel Kobosil, ředitel Design Centra ČR (DC), informace o zamýšlených změnách slyšel poprvé před tři čtvrtě rokem. " Přiznám se, že si neumím po letech představit, že bychom najednou museli přestat uprostřed započaté práce," řekl Novinkám Kobosil.

Kdo se stará o český design 

České Design Centrum existuje od roku 1991. Vzniklo jako multifunkční agentura, která seznamuje podnikatele a širokou veřejnost s děním na poli designu. "Snažíme mimo jiné pomoci podnikatelům, kteří plánují rozjet výrobu nějakého produktu, ale potřebují najít správného designéra, který vymyslí jejich výrobkům ten správný design," říká Kobosil. DC sídlí v Brně a v Praze má svou pobočku.

Díky Design Centru například existuje databáze designérů, která je dostupná podnikatelům i široké veřejnosti. DC také každoročně pořádá výstavy a soutěže, některé přímo zaměřené na mladé tvůrce. Rovněž se zasloužilo o rozvoj vzdělávání v oblasti designu v ČR, s jeho dopomocí vznikly nové studijní obory např. v Plzni či Ústí nad Labem. Centrum vydává také specializovaný časopis.

Atraktivní vzhled prodává

Právě design výrobků je na dnešním přesyceném trhu pro spotřebitele jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují rozhodnutí o případné koupi. Mimo ekonomické důvody je nezanedbatelná především estetická hodnota designových výrobků. Svým způsobem je to poselství budoucím generacím o současném světě, ať už z nich v budoucnu vyčtou cokoli.

Design Centra jsou běžná všude na světě

Podobně koncipovaná centra existují podle Karla Kobosila jako organizace zřizované státem všude v Evropě např. v Nizozemí, Belgii apod. V Německu a Francii vzhledem k rozloze zemí existují Design Centra v každém regionu, která pak zastřešuje jedno velké centrální. "Všude je ale jejich provoz financován státem," dodává Karel Kobosil.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám