Hlavní obsah
Logo společnosti Amazon Foto: Richard Vogel, ČTK/AP

Nejcennější značkou světa je Amazon

Americký internetový obchod Amazon letos po 12 letech přeskočil Apple a Google a s ohodnocením 315,5 miliardy dolarů (7,15 bilionu Kč) se stal nejhodnotnější značkou světa. Vyplývá to z žebříčku BrandZTop 100, který sestavuje reklamní agentura WPP a její firma pro průzkum trhu Kantar.

Logo společnosti Amazon Foto: Richard Vogel, ČTK/AP
Nejcennější značkou světa je Amazon

Na prvních dvou pozicích žebříčku se v posledních 12 letech střídala dvě jména – Google a Apple. Nyní Apple s 309,5 miliardy dolarů obsadil druhou příčku a Google s 309 miliardami třetí. Čtvrté místo si udržel Microsoft.

V seznamu stovky společností figuruje letos 15 čínských firem, zatímco v prvním hodnocení z roku 2005 byla jediná. Nejhodnotnější čínskou značkou se letos stal on-line prodejce Alibaba, se 131,2 miliardy dolarů předběhl internetový podnik Tencent.

Největší světový e-shop Amazon, který udělal z jeho zakladatele Jeffa Bezose nejbohatšího člověka světa, v posledních pěti letech zvýšil hodnotu značky pětinásobně. Za poslední rok stoupla o 52 procent. Amazon expandoval například v oblasti zdravotnictví, v dodávkách potravin a hotových jídel a s hlasovou asistentkou Alexa i ve sféře rozeznávání hlasu.

Zakladatel a šéf Amazonu Jeff Bezos

Foto: Mike Segar, Reuters

"To znamená, že toto jméno má zvuk v řadě rozdílných kategorií," uvedl šéf společnosti BrandZ David Roth.

Deset nejcennějších značek světa
PořadíZnačkaHodnota značky 2019
(v mld. USD)
1.Amazon315,5
2.Apple309,5
3.Google309
4.Microsoft251,2
5.Visa177,9
6.Facebook159
7.Alibaba131,2
8.Tencent130,9
9.McDonald's130,4
10.AT&T108,4
Zdroj: BrandZTop 100

Žebříčku dominují technické, finanční a maloobchodní značky, zatímco nejrychleji rostoucí kategorií je luxus. Stovku nejcennějších značek letos uzavírá německý výrobce sportovní módy Adidas.

Na seznam BrandZ se dostanou jen firmy, jejichž akciemi se veřejně obchoduje, nebo zveřejňují finanční výsledky. Hodnocení vychází z rozhovorů s více než třemi miliony spotřebitelů o tisících značek a z analýz obchodních a finančních výsledků společností, s využitím dat firmy Kantar.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků