Článek
Vítězný poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking navázal na vítězství v 1. kole.
„Tento poplatek byl favoritem od samého počátku, neboť poslední dva roky skončil v anketě vždy těsně druhý. Jde typicky o poplatek, kdy banka trestá klienta za chování, které po něm sama vyžaduje – soběstačné a samostatné obsluhování bankovního účtu prostřednictvím internetbankingu,” říká provozovatel www.bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.
Poplatek za provedení jednorázového platebního příkazu v internetovém bankovnictví zaplatíte například u GE Money Bank, kde tato služba stojí 6 korun (Konto Genius Basic). U České spořitelny uhradíte za tuto službu nazvanou převzetí platebního příkazu v internetbankingu 5 korun. U Komerční banky zaplatíte poplatek pod názvem položka vzniklá z příkazu k úhradě u internetbankingu ve výši 6 korun. U Era Poštovní spořitelny vyjde platba přes internet na 2 koruny. Naopak menší banky tento poplatek obvykle neúčtují.
„Mým favoritem byl nicméně poplatek, který letos skončil na druhém místě – poplatek za vedení účtu zemřelého klienta. Domnívám se, že zpoplatňovat účet klientovi (respektive jeho dědicům), jenž nežije, tudíž nemůže s takovým kontem nijak disponovat, je nemravné. Samotné finálové hlasování bylo nejtěsnější v historii ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek,“ dodává Nacher.
| Výsledky finálového kola hlasování: | ||
|---|---|---|
| 1. Poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking | 31% | 627 hlasů |
| 2. Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta (po dobu dědického řízení) | 28% | 568 hlasů |
| 3. Výše poplatku za vklad na účet na přepážce třetí osobou | 16% | 325 hlasů |
| 4. Poplatek za autorizační SMS | 15% | 292 hlasů |
| 5. Poplatek za dotaz úřední osoby | 13% | 266 hlasů |
| Celkem hlasovalo: 2078 |
Z loňského ročníku bylo nominováno devět nejúspěšnějších poplatků (mimo vítěze) a lidé mohli do neděle 13. prosince 2015 nominovat další poplatky, a to do celkového počtu 15 bankovních poplatků, o kterých se hlasovalo od 14. prosince do 31. ledna 2016.
Anketa by kromě zjištění postojů bankovních klientů měla do značné míry, a v minulosti se tak opakovaně stalo, vyvinout tlak na banky při změně jejich poplatkové politiky. Pozitivním výsledkem naší ankety je fakt, že výnosy z bankovních poplatků za celý bankovní sektor poslední dva roky klesají.
V prvním kole, které skončilo 31. ledna, vybrali návštěvníci webu pět nejabsurdnějších poplatků, které získaly největší počet hlasů. Celkem v něm hlasovalo 10 701 klientů. Ve finálovém kole se ankety zúčastnilo 2078 respondentů. Celkem se tedy 11. ročníku zúčastnilo 12 779 bankovních klientů.
| Nejabsurdnější bankovní poplatky za roky 2005 až 2014 |
|---|
| 2005 – poplatek za příchozí platbu |
| 2006 – poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky |
| 2007 – poplatek za vedení běžného účtu |
| 2008 – poplatek za nadměrný vklad |
| 2009 – poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet |
| 2010 – poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu |
| 2011 – poplatek za předčasně splacený úvěr |
| 2012 – poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat |
| 2013 – poplatek za vedení účtu k hypotečnímu, spotř. úvěru nebo úvěru u stav. spoř. |
| 2014 – poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou |
