Hlavní obsah

Nebankovní společnosti jednají s dlužníky lépe než banky, tvrdí průzkum

– Praha

Nebankovní úvěrové společnosti změnily dosavadní praxi a k dlužníkům přistupují lépe než klasické banky. Nejzásadnější změnou je upuštění od účtování nákladů advokátních služeb za dlužné pohledávky. Vyplývá to z aktualizovaného Indexu etického úvěrování, jehož autorem je Daniel Hůle ze společnosti Člověk v tísni.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Poplatky za advokátní služby představují ale jen část peněz, které musí dlužník zaplatit. Bez poplatků za advokátní služby dlužníkovi zůstane k úhradě platba za soudní řízení, exekutora a samotný dluh.

Smluvní podmínky některých bank jsou pro zákazníka horší, než byly před třemi lety, uvedl Hůle. To je dáno tím, že tyto peněžní ústavy v minulosti podstupovaly velké riziko a nyní se jim snižuje dobytnost pohledávek.

Na nebankovní společnosti je naopak vyvíjen větší tlak, protože se stále ve vnímání lidí nezbavily cejchu lichvářských společností, a jsou proto motivovány k tomu, aby dokazovaly, že jimi nejsou.

Hodnotí se míra etiky

Smluvní podmínky všech sedmi hodnocených společností odpovídají zákonům, upozornil Hůle s tím, že smyslem žebříčku je zhodnotit pouze míru etiky, se kterou tyto společnosti přistupují k dlužníkům.

Organizace hodnotí například stručnost a srozumitelnost obchodních podmínek, výši a uplatňování sankcí za prodlení ve splácení anebo to, zda společnosti ve sporech využívají rozhodčí doložku.

V Česku existuje 34 000 akreditovaných společností. Z nich podle Člověka v tísni představují hodnocené firmy pro zákazníka při dohodnutí spotřebitelského úvěru nejmenší riziko.

Pořadí společností vyplývající z Indexu etického úvěrování pro rok 2012
1. Provident
2. Home Credit
3. Cetelem
4. Cofodis
5. Profi Credit
6. Essox
7. eCredit
Zdroj: Člověk v tísni

Srovnejte nabídky úvěrů bankovních a nebankovních společností.

Reklama

Výběr článků

Načítám