Hlavní obsah
Pokud se v uzavírce stane například nehoda, kolony rychle narůstají. Foto: Radek Plavecký, Právo

Na nejzatíženější tuzemskou dálnici D1 vyjíždějí řidiči denně s obavou, že skončí na dlouhé hodiny kvůli množství uzavírek v nekonečných kolonách. To by se ale brzy mělo změnit k lepšímu, protože na modernizovaných úsecích se blíží zimní technologická přestávka.

Pokud se v uzavírce stane například nehoda, kolony rychle narůstají. Foto: Radek Plavecký, Právo
Na D1 zmizí uzavírky

Dosud se pracovalo na šesti úsecích D1. „Tento víkend ale bude modernizace mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi (21. až 29. km) na celé zimní období přerušena,“ sdělil v pátek Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

V následujících dvou týdnech ustanou opravy i mezi Souticemi a Loktem, na úsecích Koberovice–Humpolec a z Humpolce do Větrného Jeníkova, mezi Velkým Beranovem a Měřínem i na obchvatu Velkého Meziříčí.

Měření rychlosti

„Celá dálnice musí být volná pro zimní údržbu, a 27. listopadu proto ukončíme i velkou opravu úseku D1 před Brnem. Pár dní ještě budou práce pokračovat u Hvězdonic, ale jen do 1. prosince. Pak už bude celá D1 skutečně volná,“ ujišťuje Rýdl.

Na modernizovaných úsecích je maximální povolená rychlost omezena na 80 kilometrů v hodině. K tomu, aby ji řidiči nepřekračovali, má řidiče přimět úsekové měření rychlosti, a padá nemálo pokut.

„Není to však akce na výběr peněz. Odborné studie potvrdily snížení rychlosti a zvýšení bezpečnosti v měřených úsecích. Jeden neukázněný řidič v případě nehody zdrží tisíce ostatních,“ zdůrazňuje ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Radary, které jsou nyní umístěny na úsecích Soutice–Loket, Mirošovice–Hvězdonice, Humpolec–Větrný Jeníkov a na obchvatu Velkého Meziříčí, však s přerušením modernizace zmizí. Kam je po zimní přestávce ŘSD znovu umístí, se rozhodne až na jaře podle aktuální situace.

Technologická zimní přestávka začala v polovině listopadu na opravovaných úsecích D1 i loni. Ovšem s výjimkou úseku Humpolec–Větrný Jeníkov, kde tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) povolil česko-italsko-kazašskému konsorciu pokračovat v modernizaci až do 15. prosince, aby dohnalo zpoždění. S prvním sněhem však na tomto úseku D1 přes Vysočinu došlo k totálnímu dopravnímu kolapsu. Auta zde uvízla i na patnáct hodin.

Další opravy na D1. Podívejte se na opravu nejvyššího mostu dálnice z ptačí perspektivy

Video: Novinky

Ministerstvo dopravy pak smlouvu s konsorciem zrušilo. Malér na D1 byl ovšem jedním z důvodů, proč Ťok na svůj post rezignoval. Vystřídal jej Kremlík a na základě jeho rozhodnutí byla nyní z části kritického úseku D1 přes Vysočinu odstraněna svodidla, aby se zlepšila jeho průjezdnost.

Sypače a nouzové odstavné plochy

Na otázku Práva, zda se tedy už na Vysočině nebudou tak tragické kolony v zimě opakovat, odpověděl Rýdl: „To bohužel vyloučit nelze. Loňskou prosincovou dopravní kalamitu způsobily kamiony, které celou vozovku zablokovaly. Když bude sněžit, může se to udát znovu.“

Toho se obává i Kremlík. Po dohodě s ŘSD, policisty a hejtmanem Vysočiny Jiřím Běhounkem proto nechal už v září vypracovat plán pro případ mimořádných událostí na D1. Kromě včasného přerušení modernizace jsou jeho součástí na Vysočině nouzové odstavné plochy pro kamiony a v záloze sypače pro okamžitý zásah. Po dohodě s policií bude také možné odstranit při kalamitě dočasně z dálnice svodidla.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků