Hlavní obsah

Most na Šumpersku určený k demolici unesl při testu 455 tun. Ke zklamání vědců nespadl

Vědci podrobili zátěžové zkoušce most v Petrově nad Desnou na Šumpersku. Most je určený k demolici, a proto během zátěžové zkoušky předpokládali, že se zhroutí na připravené pilíře. Jenže železná konstrukce stará více než 100 let vydržela k překvapení všech zátěž 455 tun. Při běžném provozu po něm mohla jezdit vozidla o maximální hmotnosti 13 tun.

Most na Šumpersku určený k demolici unesl při testu 455 tun. Ke zklamání vědců nespadl

Ač jsou vědci z výsledku testu zklamaní, chválí testování technologie dodatečného zpevnění, které bylo na mostě použito.

Zklamání je ale veliké. Na druhé straně, jsou tu rezervy, a to je pozitivní
Tomáš Rotter z ČVUT

„Test jsme ukončili maximálním zatížením, které jsme měli k dispozici. Byl to zhruba dvojnásobek toho, co jsme měli původně propočteno v odhadech, že by mělo stačit na destrukci,“ řekl ředitel Úseku kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý.

Vaky se štěrkem a panely naložené na most při zátěžovém testu.

Foto: Petr Marek, Právo

Na mostě, který je z roku 1906, se podle něj prokázalo, že jeho údržba probíhala správně. „Velmi se také osvědčil efekt dodatečného zpevnění, který máme patentovaný a je výsledkem spolupráce s ČVUT,“ uvedl Hlavatý.

Most zvládl zátěž 455 tun.

Foto: Petr Marek, Právo

Most zůstane přetížený přes noc, poté dělníci zátěž odstraní a dále konstrukci postupně rozeberou. „Část dáme do muzea, zbytek demolujeme a do konce letošní stavební sezóny tady postavíme most nový,“ dodal mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Most v Petrově nad Desnou pochází z roku 1906 z mostárny bratří Kleinů, jeho stávající nosná konstrukce je ocelová, příhradová, uložená na betonových opěrách na ocelových ložiskách. Pod ložisky jsou osazeny kamenné úložné kvádry. Most je šikmý, v půdoryse tvoří nosná konstrukce mostu kosodélník. Světlá výška pod mostem je do tří metrů. Šířka mostu je 7,82 metru, celková délka mostu je 33,55 metru, vlastní délka nosné konstrukce je 23,84 metru, na mostě je živičná vozovka v tloušťce cca 120 milimetrů.

Vědci z Fakulty stavební ČVUT na mostě pracovali již od 5. dubna, kdy zde byl zřízen systém dlouhodobého monitoringu mostu. Od té doby zde provedli řadu měření, včetně statických a dynamických zatěžovacích zkoušek.

Z té finální, středeční, kdy byl most zatěžován prostřednictvím silničních panelů a následně pomocí štěrkem naplněných „bigbagů“, nadšeni nebyli.

„Projektovou přípravu jsem nedělal detailně. Sledoval jsem ji zpovzdálí. Zklamání je ale veliké. Na druhé straně, jsou tu rezervy, a to je pozitivní. Nerad bych však byl, aby si to správci mostů vyložili tak, že je vše v pořádku, nemusí mosty sledovat, zesilovat, opravovat. To by bylo špatně,“ řekl Právu Tomáš Rotter z ČVUT.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků